Strona główna / Zarządzanie / Energia dla biur
Energia dla biur

Energia dla biur

Na rosnącym na rynku energetycznym przybywa podmiotów oferujących energię elektryczną (i nie tylko) dla przedsiębiorstw. W dobie racjonalizacji kosztów działalności pozwala to na duże możliwości związane z oszczędzaniem na jednym z kluczowych wydatków każdego biura.

 

Energetyczna rewolucja

Czy potrafimy wyobrazić sobie nasze życie bez prądu? Rachunek za zużycie energii elektrycznej to wręcz „życiodajny” wydatek, bez którego niemożliwym jest funkcjonowanie jakiejkolwiek działalności. Doczekaliśmy jednak czasu, gdy wydatki te można optymalizować z korzyścią dla naszego budżetu.

Prawdziwym krokiem milowym w dziejach polskiej energetyki było uwolnienie rynku energii w lipcu 2007 roku, gdy każdy nabywca uzyskał prawo do zmiany sprzedawcy. W trzy lata później doszło do prawdziwej zmiany oblicza rynku energetycznego, gdy do gry o klienta włączyli się tzw. alternatywni, niezależni sprzedawcy energii.

W wyniku uwolnienia rynku energii elektrycznej od lipca 2007 r. wszyscy nabywcy energii elektrycznej uzyskali prawo do zmiany sprzedawcy. Od 2010 r. sytuacja uległa ożywieniu w związku z wejściem na rynek niezależnych sprzedawców. Mimo, iż po dzień dzisiejszy decydujące udział w rynku należy do „starych” potentatów, to jednak błyskawicznie rosnąca liczba operatorów niezależnych wymusiła na wszystkich nowe podejście do klienta, zarówno detalicznego jak i biznesowego.

Obecnie każdy odbiorca energii elektrycznej może dowolnie wybierać pomiędzy różnymi ofertami cenowymi sprzedawców energii elektrycznej. Zmiana sprzedawcy dla firm jest bardzo łatwą sprawą. Przede wszystkim należy sprawdzić oferty dostępnych na rynku sprzedawców, a następnie wybrać najkorzystniejszą z nich. Całą procedurę zmiany można przeprowadzić w 1 lub 5 krokach. Warto zwrócić uwagę, iż niezależni usługodawcy silnie promują idee łączenia dostaw energii elektrycznej z gazem, a nawet usługami telekomunikacyjnymi.

 

Zmiana sprzedawcy w 1 kroku

To najłatwiejsza forma zmiany sprzedawcy-  podpisujemy oświadczenie upoważniające nowego dostawcę prądu do działań w naszym imieniu. Formalności z związane z procesem tj.: zawiadomienie dotychczasowego sprzedawcy, dystrybutora, spisanie licznika itd. leży w gestii nowego sprzedawcy. Jedyną formalnością z naszej strony jest podpisanie umowy.

Zmiana sprzedawcy w 5 krokach

To nieco bardziej czasochłonna procedura, jeśli jednak samodzielnie chcemy zmienić sprzedawcę, to powinnyśmy:

  • podpisać umowę z nowym sprzedawcą,
  • zawiadomić poprzedniego sprzedawcę o zmianie umowy lub wypowiedzieć umowę,
  • zawiadomić dystrybutora o przeprowadzanej zmianie lub podpisać umowę o dystrybucję, jeśli do tej pory posiadaliśmy umowę kompleksową,
  • sprawdzić instalację lub zlecić jej ewentualną modernizację ( w przypadku klientów taryfowych A i B),
  • spisać licznik i dokonać końcowego rozliczenia z dotychczasowym sprzedawcą.

Ważne: W przypadku spisania licznika, dotychczasowy sprzedawca ma na to 14 dni od rozwiązania umowy, jednak i tak końcowy rachunek jest ustalany na podstawie danych, dostarczonych przez dystrybutora. Zmiana kolejnego sprzedawcy zajmuje zwykle nie dłużej niż 14 dni.

Operatorzy Systemow Dystrybucyjnych

Najważniejszy pierwszy krok

Zasadnicza część odbiorców- zarówno detalicznych jak i biznesowych do tej pory nie zmieniała sprzedawcy prądu i korzystała z oferty sprzedawcy, który jest zarazem też dystrybutorem energii elektrycznej na danym terenie. Klient ma wtedy umowę na czas nieokreślony bez gwarancji ceny, nie korzysta z warunków promocji. W zaistniałej sytuacji mamy do wyboru: albo zmieniamy sprzedawcę na zupełnie nowego albo renegocjujemy warunki z dotychczasowym sprzedawcą prądu i zmieniamy umowę na korzystniejszą. W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy formalności trwają dłużej, niż przy zawieraniu kolejnej i zajmują zwykle do 30 dni. Zmiana sprzedawcy prądu często oznacza dwie faktury: jedną za dystrybucję, a drugą za faktycznie zużytą energię, przy czym, może się okazać, że nasz nowy sprzedawca porozumiał się z naszym dystrybutorem w sprawie umowy kompleksowej i będziemy cały czas otrzymywać jeden rachunek obejmujący energię czynną oraz koszty dystrybucji. Niezależnie od tego: zmiana na pewno będzie bardzo korzystna. Sprzedawcy nie mają obowiązku przedkładać swoich taryf do URE, w każdej więc chwili może nas spotkać drastyczna podwyżka cen – choćby z tego powodu warto mieć umowy z gwarancją stałej stawki. Jeśli korzystamy z taryf A i B, zobowiązani jesteśmy w swoim zakresie dostosować liczniki do wymagań odbiorców TPA. W przypadku posiadania umowy kompleksowej, tzn. zarówno na sprzedaż, jak i dystrybucję, konieczne jest także podpisanie osobnej umowy na usługę dystrybucyjną.

Kolejna zmiana sprzedawcy prądu

Decydując się na kolejną zmianę sprzedawcy prądu, należy pamiętać, że umowy zawierane są na czas określony, a za ich wcześniejsze rozwiązanie sprzedawca może naliczyć nam karę umowną. Jednak duże różnice stawek za energię elektryczną sprawiają, że odstąpienie od już zawartej umowy może okazać się opłacalne. Jeśli kończy się nam właśnie umowa – możemy zmieniać sprzedawcę bez żadnych konsekwencji. Wystarczy podpisać umowę z nowym dostawcą, a następnie zdecydować jak chcemy przeprowadzić procedurę zmiany (upoważnienie dla sprzedawcy vs. samodzielne przeprowadzenie formalności). Gdy korzystamy z taryf B i A musimy pamiętać, że w naszej kompetencji leży dostosowanie urządzenia pomiarowego do nowej oferty.

Pamiętajmy, iż rząd oszczędności uzyskanych z chwilą zmiany dostawcy energii należy oceniać indywidualnie – wszystko zależy od danego przypadku. Jak zapewnia lider „alternatywnych dostawców” na rynku-   Energia dla Firm –  oszczędności jej klientów sięgają nawet do ¼ podstawowych kosztów zużycia energii.

Z drugiej jednak strony jak zapewniają reprezentanci starych dostawców, w biznesie liczy się zaufanie i pewność dostaw, które licznie powstający niewielcy dostawcy nie są w stanie zagwarantować. Wskazują na liczne doniesienia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dokąd trafiły liczne skargi na nieuczciwe praktyki przedstawicieli handlowych alternatywnych sprzedawców, którzy częstokroć do umów na dostawę energii załączali rozliczne inne świadczenia – ubezpieczeniowe, medyczne, które powodowały, że klientów przyszło płacić znacznie więcej niż przed zmianą.

Oszczedzanie energii w miejscu pracy

Fachowe doradztwo

Indywidualizm w optymalizacji umów na dostawę energii sprzyja korzystaniu z fachowego doradztwa energetycznego. Jak zapewnia dr inż. Jan Sacha z Energo- Doradztwa pierwszym krokiem do racjonalizacji kosztów energii i to nie tylko elektrycznej powinien być energetyczny audyt, który można dokonać w każdym przedsiębiorstwie, a nawet gospodarstwie domowym. Ta  usługa jest dedykowana i polecana wszystkim bez wyjątku. „Audyt energetyczny może dotyczyć zarówno całego przedsiębiorstwa jak i poszczególnych urządzeń lub budynków. Chodzi tutaj o energochłonność i sprawność urządzeń. Dzięki audytowi można dokonać oceny stanu technicznego urządzeń i budynków. Można zyskać wiedzę na temat przyczyn wysokich rachunków za energię i odkryć tzw. „wampiry energetyczne w przedsiębiorstwie” – zapewnia ekspert.

Kolejnym krokiem będzie dokładna analiza informacji uzyskanych w audycie i warunków dostawy energii. W opinii prezesa Polskiego Stowarzyszenia Doradztwa Energetycznego i założyciela Energomix Sp. z o.o. Michała Suski „Wykonujemy inwentaryzację warunków zakupu energii oraz parametrów dystrybucyjnych, a także sprawdzamy możliwości wypowiedzenia lub negocjacji umów z dostawcami (to jest bardzo istotne ze względu na zmieniające się u dostawców warunki umów i kar za ich wcześniejsze rozwiązanie). Sprawdzamy urządzenia techniczne (energia bierna, układy pomiarowe, oświetlenie).  Niektórym z naszych Klientów po przeprowadzeniu takiego audytu proponowaliśmy rozwiązania na podstawie których możliwe były do osiągnięcia oszczędności rzędu 60%. Dla naszych klientów taki audyt jest bezpłatny.”

Jak przekuje dr inż. Jan Sacha każdy przedsiębiorca pragnący poprawić swoją efektywność energetyczną może liczyć na zewnętrzne wsparcie finansowe. „Cele programów unijnych są już zatwierdzone, a w nich jest sporo pieniędzy właśnie na poprawianie efektywności energetycznej przedsiębiorstw, dla samorządów które mają rozdzielać pieniądze na podobne cele. Pieniądze można będzie pozyskiwać z różnych źródeł. Zależy to przede wszystkim od miejsca w którym przedsiębiorstwo działa. Dużo pieniędzy spływa bowiem do gmin czy powiatów, a każdy z tych samorządów realizuje inne cele związane ze specyfiką swojego regionu. Część pieniędzy będzie można otrzymać jako kredyt albo jako bezzwrotną pożyczkę. Rozpoznanie możliwości i wyciągnięcie czego się da dla przedsiębiorcy leży również po stronie energo- doradztwa – zapewnia nasz ekspert.

Jak przekonują nas eksperci profesjonalny doradca energetyczny zaproszony do naszego biura będzie czepiał się wszystkiego i nie będzie pobłażliwy dla nikogo w firmie. Nie pozostawi jednak klienta tylko w złym humorze. Zaproponuje rozwiązania, pomoże w realizacji oraz w znalezieniu zewnętrznego źródła finansowania jak będzie to możliwe.

oszczedzanie

 

Dekalog oszczędzania energii w biurze

Chcąc oszczędzać energię elektryczną w naszych biurach, nie musimy pracować po ciemku, bądź o zapalonych świeczkach przy biurku – absolutnie wystarczy, jeżeli wdrożymy w nasze zawodowe życie prosty dekalog oszczędności – wesprze on nie tylko ochronę naszej planety, ale nade wszystko wspomoże poprawę finansów przedsiębiorstwa.

  1. Maksymalnie wykorzystuj światło dzienne. Nie korzystaj niepotrzebnie ze sztucznego oświetlenia. Światło dzienne pozwala zaoszczędzić mnóstwo energii, a jednocześnie jest najzdrowsze dla oczu.
  2. Używaj bezpośredniego oświetlenia – nie oświetlaj niepotrzebnie całego biura, gdy pracujesz tylko przy swoim biurku.
  3. Świetlówki zamiast zwykłych żarówek. Oświetlaj pomieszczenie za pomocą świetlówek, które zużywają pięć razy mniej energii niż żarówki o tej samej mocy.
  4. W porze letniej używaj wiatraków i klimatyzacji tylko wtedy, gdy tego naprawdę jest ona niezbędna. Wychodząc z pomieszczenia wyłączaj cały układ.
  5. Podczas wietrzenia pomieszczeń biurowych,zakręcaj zawory termostatyczne kaloryferów. Ciągłe wietrzenie pomieszczeń  przy odkręconych kaloryferach pochłania dużo energii i jest bardzo nieefektywne.
  6. Wyłączaj komputer i monitor z trybu stand-by, gdy wychodzisz z pomieszczenia (boksu) – nie tylko po zakończeniu pracy, ale i w trakcie lunchu, zebrania lub spotkania służbowego. Jeśli masz skłonności do zapominania, ustaw go tak, aby automatycznie przełączał się natryb czuwania (zalecany czas, po którym następuje przełączenie to 10 – 15 minut).
  7. Gdy zamawiasz do biura nowy sprzęt elektryczny upewnij się, czy ma klasę energetyczną A lub lepszą.
  8. Po naładowaniu odłączaj od sieci ładowarkę telefonu komórkowego, tabletu, bądź laptopa.
  9. Wyłączaj drukarkę, zwłaszcza, gdy jest to drukarka laserowa, która potrzebuje szczególnie dużo energii. Jeśli to możliwe drukuj dwustronnie oraz preferuj wysyłkę e- mailową zamiast faksów. Zaoszczędzimy na prądzie i na papierze.
  10. Używaj faksów z funkcją sleep, która pozostaje w trybie gotowości i zużywa mniej energii niż inne nieposiadające tejże funkcji urządzenia faksowe.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Komentarz

  1. Pingback: Energomix Media

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

Do góry