Home / Office Design / Dobór mebli dla firmy pracującej w systemie hybrydowym lub rotacyjnym (hot desks)

Dobór mebli dla firmy pracującej w systemie hybrydowym lub rotacyjnym (hot desks)

W ostatnim czasie w wielu firmach normą staje się model, w którym pracownicy tylko część swojego czasu spędzają w biurze, gdyż powierzone zadania mogą z powodzeniem wykonywać w domu. To z kolei stanowi znaczną oszczędność dla przedsiębiorstw, ponieważ potrzebują mniejszych powierzchni biurowych. Jest to też oszczędność na wyposażeniu, a więc i na meblach. Miejsce pracy (biurko) nie musi być przypisane do konkretnego jednego pracownika, lecz może z niego korzystać rotacyjnie więcej osób.

Przy tym modelu warto jednak zadbać o komfort, wygodę i przede wszystkim o zdrowie zespołu. Skoro meble biurowe mają służyć wielu pracownikom, to powinny być tak dobrane, aby dawały możliwość regulacji względem potrzeb różnych osób: wyższych, niższych, tęższych, chudszych, itp. Chodzi o to, aby każdy mógł wyregulować je pod swoje wymagania i przyzwyczajenia.

  1. Fotele – to niezwykle ważny element. Panuje powszechne przekonanie, że fotel obrotowy można kupić obojętnie jaki, byle nie był zbyt drogi. Oczywiście można tak zrobić, z tym że biorąc pod uwagę jedynie parametr ceny, to można w zasadzie wybrać taborety które są jeszcze tańsze. Chyba jednak nie o taką oszczędność tu chodzi. Funkcje, które należy wziąć pod uwagę dobierając fotele obrotowe z których ma korzystać większa ilość osób:
  • Regulowana wysokość fotela – to w zasadzie standard i niezbędna cecha
  • Uchylne siedzisko z możliwością zablokowania w ulubionej pozycji – pozwala dobrać kąt wychylenia fotela
  • Podparcie lędźwiowe  – tanie modele z reguły go nie posiadają, a ta funkcja pozwala dobrać docisk do lędźwiowego odcinka kręgosłupa, tak aby przy dłuższej pracy nie bolały plecy
  • Regulowana wysokość podłokietników – wygodny i ergonomiczny fotel obowiązkowo musi posiadać podłokietniki. Ponadto warto aby można ich wysokość wyregulować pod kątem indywidualnych potrzeb – to ważne gdy na fotelu będą siedzieć osoby niższe i wyższe
  • Regulowana szerokość podłokietników – ta funkcja umożliwia zbliżenie lub oddalenie podłokietników od siebie, więc zapewnia komfort osobom tęższym i chudszym
  • Regulowany zagłówek – dzięki niemu przy dłuższej pracy można oprzeć głowę, aby uniknąć bólu pleców

2. Biurka – tutaj jest mniej funkcji do wyboru, jednak niektóre parametry warto wziąć pod uwagę:

  • Regulowana wysokość blatu – dzięki temu można szybko wyregulować wysokość względem wzrostu pracownika. Wygodną i szybką regulację wysokości zapewniają dwa systemy: 1) manualny (na korbkę); 2) elektryczny. Ten pierwszy jest znacznie tańszy, a równie praktyczny co elektryczny. Warto pamiętać, że te rozwiązania umożliwiają podniesienie blatu na tyle wysoko, że można wykonywać pracę stojąc, co czasami dla niektórych pracowników może stanowić duży atut. Nie wszystkie biurka w biurze muszą mieć regulowaną wysokość, gdyż część pracowników i tak z tej funkcji po prostu nie skorzysta. Wystarczy jeżeli tę możliwość posiada około 30% biurek

  • Wymiary blatu – praca różnych zespołów wymaga czasowego zestawiania biurek w różne większe układy (np. wyspa trzech biurek) – aby zestawienie było możliwe i aby kształty wychodziły regularne, należy pamiętać o dwóch kwestiach: 1) należy kupować biurka raczej w jednym rozmiarze (np. 140×70, lub 160×80); 2) dłuższy wymiar blatu powinien być wielokrotnością krótszego – np. 160×80 – wtedy kształt np. wyspy będzie regularny

  • Panele nabiurkowe – zapewniają intymność pracy i wygłuszają hałasy w biurze

3. Kontenerki – czyli szafki podbiurkowe – przy pracy hybrydowej/rotacyjnej nie przydadzą się. Można zrezygnować z ich zamówienia, gdyż to mebel w którym pracownicy przechowują swoje prywatne rzeczy. Zamiast tego lepiej zakupić szafki typu locker, lub zwykłe szafy biurowe

4. Ścianki działowe i ruchome panele – umożliwiają aranżację części biura (wydzielenie przestrzeni) pod kątem potrzeb pracy zespołu projektowego. Ścianki biurowe mogą mieć różną wysokość, od około 140 cm do około 200 cm. Warto wziąć je pod uwagę kompletując wyposażenie

Więcej informacji odnośnie doboru mebli pod potrzeby rotacyjnego modelu pracy z pewnością dostarczy każda firma wyspecjalizowana w tym asortymencie, np. www.enter-office.pl