Strona główna / Office News / Jak postąpić w razie kradzieży karty?
Jak postąpić w razie kradzieży karty?

Jak postąpić w razie kradzieży karty?

 

Karty kredytowe są coraz popularniejszym środkiem płatniczym, za pomocą którego można dokonać płatności bezgotówkowych. I chociaż staramy się kartę mieć zawsze przy sobie, zdarzają się sytuacje, w których może dojść do kradzieży.

Karty kredytowe pozwalają na dokonywanie transakcji bezgotówkowych w Internecie lub działając na tej samej zasadzie jak inne karty płatnicze. Jednak w przypadku „kredytówek”, do płatności online potrzebne są wyłącznie dane z karty – nie trzeba posiadać jej fizycznie. I to sprawia, że utrata karty kredytowej może być niebezpieczna w skutkach.

Krok 1. Zastrzeżenie karty kredytowej

Jeśli karty kredytowe zostały skradzione lub po prostu zgubione, w pierwszej kolejności należy je zastrzec. Trzeba dokonać tego jak najszybciej, ponieważ osoba postronna może mieć z niej spory użytek. O ile trudno będzie dokonać transakcji bezgotówkowej w sklepie (do takich transakcji wymagany jest PIN – jak w przypadku standardowej karty do rachunku), tak z łatwością dokona płatności internetowych, podając numer karty, datę jej ważności oraz kod CVV.

Największym problemem, jeśli chodzi o kradzież kart kredytowych, jest spóźniona reakcja. Zwykle klienci kontaktują się z bankiem dopiero po powrocie do domu. Powód? Nie posiadają numeru telefonu do placówki. To błąd, ponieważ może się okazać, że każda chwila zwłoki jest istotna. Z tego też powodu warto zapisać odpowiedni numer w telefonie komórkowym.

l Kontakt z infolinią banku

By zastrzec kartę kredytową, wystarczy tak naprawdę wykonać jeden telefon – na infolinię do banku. Wyjaśnienie zaistniałej sytuacji pozwoli na zablokowanie karty. Dzięki temu złodziej nie będzie mógł dokonać żadnej transakcji.

l System zastrzegania ZBP

Alternatywą jest możliwość skorzystania ze specjalnego systemu do zastrzegania kart powołanego przez Związek Banków Polskich (ZBP). Dzwoniąc pod numer telefonu – wspólny dla wszystkich banków (+48 828 828 828), automatyczny system skieruje do wskazanego banku. Dzięki temu można połączyć się bezpośrednio z osobą zajmującą się zastrzeganiem kart. Usługa jest bezpłatna. Mogą z niej skorzystać klienci takich banków jak między innymi: Citi Handlowy, Credit Agricole, Millenium Bank. Jest to rozwiązanie, które przydaje się w sytuacji kradzieży całego portfela, w którym znajdowało się kilka kart kredytowych pochodzących z różnych banków.

Krok 2. Złożenie wniosku o wydanie nowej karty kredytowej

Skoro karty kredytowe zostały skradzione, należy udać się do oddziału banku w celu złożenia wniosku o ponowne ich wydanie

Jak zminimalizować ryzyko kradzieży danych z karty?

Chociaż nie da się zapobiec kradzieży danych z karty, można zminimalizować ryzyko.

l Transakcje internetowe warto dokonywać na bezpiecznych i sprawdzonych komputerach. Dobrze jest unikać natomiast komputerów ogólnodostępnych, np. w bibliotekach, kafejkach internetowych.

l Karty kredytowe nie powinny być przekazywane osobom postronnym, np. kelnerowi w celu dokonania płatności z dala od stolika. Wystarczy bowiem chwila nieuwagi, by nieuczciwa osoba spisała najważniejsze dane z karty i mogła dokonywać płatności. Tak naprawdę zachowanie ostrożności dotyczy nie tylko restauracji, ale i innych miejsc, w których osoba przeprowadzająca płatność zabiera kartę ze sobą.

l W celu zwiększenia bezpieczeństwa, można delikatnie zetrzeć kod CVV na odwrocie karty. Bez niego dokonanie transakcji nie będzie możliwe.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry