Home / Outsourcing i usługi / Firmy kurierskie w polskim Internecie

Firmy kurierskie w polskim Internecie

 

OPEK

OPEK najczęściej wspominany był w styczniu, zarówno w social media, jak i w portalach (69 publikacji łącznie). Wynika to z tego, iż pod koniec miesiąca pojawiła się w sieci informacja
o planach przejęcia firmy przez FedEx. Temat ten był komentowany w polskojęzycznych mediach internetowych oraz społecznościowych typu fora, blogi czy mikroblogi. Szerokim echem odbiła się także wiadomość o ostatecznej sprzedaży firmy, co zaowocowało zdecydowanym zwiększeniem liczby publikacji w portalach.

W social media zawrzało w marcu w związku z możliwością przejęcia przewoźnika przez FedEx (43 wpisy). Internauci zastanawiali się, jaki wpływ będzie miała ta decyzja na dalszy rozwój firmy. Interesowały ich głównie dwa zagadnienia – czy wzrosną ceny ich usług i czy pojawią się nowe miejsca pracy. Posty z kwietnia (23 notki) i lipca (8) dotyczą konkursów organizowanych przez dwa, niezależne od siebie, portale. Jak wynika z regulaminów tych zabaw, nagrody miały być dostarczone do zwycięzców właśnie za pośrednictwem OPEK-a.

 

 

Pocztex

Największe zainteresowanie usługami świadczonymi przez Pocztex-EMS wystąpiło między sierpniem (15 publikacji), a październikiem (33) – szczególnie we wrześniu (103), kiedy
do mediów przeniknęła informacja o obniżeniu cen przesyłek – nawet o 35 proc. Wiadomość ta miała na celu zdobycie nowych klientów i zachęcenie tych obecnych od częstszego korzystania z usług. Wywołała ona jednak liczne dyskusje nad jakością usług świadczonych przez Pocztex-EMS, a także liczne dywagacje o rozwijającej się konkurencji na rynku firm kurierskich.

Wśród internautów decyzja Pocztex-u postrzegana była, jako wzywanie rzucone innym przewoźnikom. Zadowolenia z takiego obrotu spraw nie kryli również stali klienci sklepów internetowych korzystający ze względu na wygodę z  usług kurierskich, dzięki czemu byli
w stanie zaoszczędzić na dostawie.

TNT

W ostatnim kwartale 2012 roku zamieszczono najwięcej publikacji na temat TNT, głównie
w grudniu (445 tekstów), kiedy przewoźnikowi został przyznany prestiżowy tytuł najlepszej firmy kurierskiej 2012 roku. Wydarzenie to było często opisywane i komentowane
w portalach skupionych wokół zagadnień logistycznych i spedycyjnych. Duży wzrost zainteresowania TNT nastąpił w maju, gdy pojawiły się oferty pracy dla kurierów z okolic Opola i Rzeszowa, oraz informacje związane z recertyfikacją przez firmę brytyjskiego standardu „Investors in People” mającym na celu popularyzowanie najlepszych praktyk dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi.

Omawiając liczbę postów o TNT w mediach społecznościowych, należy zauważyć, iż najwięcej wpisów na temat przewoźnika pojawiło się w styczniu (807 posty) oraz między listopadem
a grudniem (3527 łącznie).  W tym okresie pojawiły się posty, w których internauci prosili innych o pomoc w wyborze najlepszego przewoźnika. Większości osób zależało na tym,
aby wybrać najbardziej konkurencyjną usługę na rynku.

UPS należy do przewoźników najchętniej dyskutowanych w mediach społecznościowych. Posty dotyczące firmy najczęściej powstawały się w czerwcu (2646 wpisy), sierpniu (2310) oraz w listopadzie (2170). Letni wzrost zainteresowania UPS wynikał z częstych wysyłek – zarówno zagranicę, jak i na terenie Polski. Jeśli wierzyć internautom, był to jeden
z bezpieczniejszych sposobów dostarczenia rzeczy pokroju cennych rodzinnych pamiątek,
jak zresztą zauważył jeden z internautów.

Listopad jest zaś okresem, kiedy znaczna część internautów dokonuje przedświątecznych zakupów. Owocuje to zwiększoną liczbą opinii na temat organizacji pracy nie tylko kurierów, ale także całej firmy z naciskiem na biuro obsługi. Klienci nie kryli swojego niezadowolenia wywołanego wczesnymi opadami śniegu, które negatywnie wpłynęły na jakość dostaw – szczególnie jeśli chodzi o czas dostarczania przesyłek.

O Siódemce powstało najwięcej publikacji w portalach w lutym (46 tekstów), kwietniu (44) oraz w październiku (50), w którym pojawiła się często komentowana informacja
o wprowadzeniu nowych usług dla małych przedsiębiorstw. Zainteresowanie  w zimie może wynikać ze zwiększonej liczby zamówień z okazji zbliżającego się święta zakochanych oraz zbliżających się wiosennych porządków Kwiecień z kolei jest okresem zakupów wielkanocnych i tych związanych z rozpoczęciem sezonu działkowego.

W mediach społecznościowych odnajdziemy sporo postów o Siódemce w styczniu (165 postów), czerwcu (119) i wrześniu (153). Poświąteczne zainteresowanie usługami kurierskimi wynika z rozpoczęcia sezonowych wyprzedaży i zwiększonej liczby zarówno zakupów, jak i sprzedaży internetowych (szczególnie jeśli dotyczy to nietrafionych bożonarodzeniowych prezentów). Prawdziwą popularnością cieszyła się firma w okresie wczesnojesiennym, kiedy w sieci został zamieszczony amatorski film przedstawiający brawurową jazdę kuriera.