Home / Flota / Rekordowa oferta samochodów elektrycznych w Polsce

Rekordowa oferta samochodów elektrycznych w Polsce

Na polskim rynku dostępne jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza, że niemal 38% oferty modelowej w Polsce jest już zelektryfikowana. Cały czas rosną pojemności akumulatorów litowo-jonowych, osiągi oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 390 km (WLTP). Ceny BEV rozpoczynają się już od 80 tys. zł i to bez uwzględnia dotacji ze środków publicznych – wynika z 5. edycji „Katalogu pojazdów elektrycznych” PSPA.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 5. edycję cyklicznego raportu „Katalog pojazdów elektrycznych”. Publikacja zawiera modele całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) i hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles), dostępne w stałej sprzedaży na terenie Polski. Prezentowane są m.in. ceny pojazdów oraz ich szczegółowe parametry. Partnerami tegorocznego wydania zostały firmy Garo oraz Webfleet Solutions. Z opracowania wynika, że liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych na polskim rynku z roku na rok bardzo dynamicznie się zwiększa. Koncerny motoryzacyjne obecne w Polsce oferują już 190 modeli samochodów elektrycznych. Pod względem liczb bezwzględnych oznacza to rekordowy wzrost. W 2017 r. polscy klienci mieli do wyboru 33 modeli BEV i PHEV, w 2018 r. 35, w 2019 r. 46, zaś w roku ubiegłym – 101.

Od momentu publikacji poprzedniej edycji naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie EV powiększyła się niemal dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i sięga ok. 400. W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych

– uważa Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

Ceny i zasięgi EV

W Katalogu zaprezentowano zarówno modele osobowe, jak i dostawcze (78 BEV i 112 PHEV). Rozpiętość cenowa modeli sprzedawanych na polskim rynku jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od ok. 80 000 zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 800 000 zł. Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest natomiast KIA Ceed Plug-in Hybrid w cenie od ok. 130 000 zł, zaś najdroższą – Ferrari SF90 za które trzeba zapłacić co najmniej 2 500 000 zł. Co ważne, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli BEV i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.

Pojazdy całkowicie elektryczne stają się także coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele BEV wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (732 km) Tesla Model S (652 km) oraz BMW iX (629 km). Z Katalogu wynika, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ponad 390 km (WLTP)

– mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.

Podobny trend można zaobserwować w segmencie PHEV. Zasięgi hybryd typu plug-in obecnej generacji często przekraczają 50 km w trybie zeroemisyjnym (WLTP). Rekordzistą w tej dziedzinie jest Mercedes-Benz Klasy S, który na napędzie elektrycznym może przejechać w teorii 103 km. Kolejne miejsca zajmują LEVEC TX (101 km), jak również Mercedes-Benz Klasy C (100 km).

Rośnie moc ładowania

Wyposażanie EV w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Już nie tylko Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą powyżej 200 kW – do tego grona dołączyły m.in. takie modele jak Hyundai IONIQ 5, KIA EV6 czy Audi e-tron GT. Do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW.

– Cieszymy się, że kolejny, już piąty rok jesteśmy Partnerem katalogu pojazdów elektrycznych. Publikacja doskonale ilustruje dynamikę rynku, obrazując jak duży przyrost w gamie modelowej dokonuje się na naszych oczach rok do roku. Jako producent stacji ładowania, dokładamy wszelkich starań, aby ta dynamika miała odzwierciedlenie w rozwiązaniach, które oferujemy. Szeroko pojęta infrastruktura ładowania i jej właściwa dywersyfikacja, od prywatnych stacji garażowych po ultraszybkie stacje DC, jest kluczowym elementem prawidłowego  rozwoju całego rynku E-mobility.

 – mówi Krzysztof Zamożny, Head of Sales E-mobility GARO Polska Sp. z o.o

Wzrost dostępnych na rynku modeli elektrycznych to bardzo dobry sygnał dla flot komercyjnychNa podstawie analizy danych pojazdów (pokonywane dzienne dystanse) podłączonych do naszej platformy telematycznej WEBFLEET możemy potwierdzić, że już teraz 49% polskich flot lekkich i dostawczych mogłoby z powodzeniem przełączyć się na auta elektryczne. Do jednych z najczęściej wymienianych przez zarządzających flotą barier przy podejmowaniu decyzji o elektryfikacji należy dostępność odpowiednich do ich potrzeb modeli aut, możne zatem przypuszczać, że przy obecnej podaży na rynku, te decyzje będą podejmowane znacznie łatwiej i chętniej.

– dodaje Agnieszka Szwaj, Kierownik marketingu na Polskę i Europę Środkową w Webfleet Solutions.

Rynek EV zmienia się bardzo dynamicznie, a do sprzedaży regularnie trafiają nowe pojazdy z napędem elektrycznym, dlatego PSPA uruchomiło również aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl (https://elektromobilni.pl/baza-pojazdow/).

Razem dla elektromobilności

Kampania elektromobilni.pl to jedna z najbardziej kompleksowych inicjatyw w Europie, której celem jest edukacja i wzrost świadomości społecznej w zakresie rozwoju zeroemisyjnych technologii w transporcie. Organizatorami kampanii są PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu. Elektromobilni.pl zostali objęci patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. W inicjatywę zaangażowało się także kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Hyundai, Nissan, Renault, Toyota, Grupa Volkswagen i Volvo Trucks, sektor infrastrukturalny: ABB, Enelion, EV+, Garo, GO+EAuto, GreenWay, Nexity, PRE Edward Biel, instytucje finansowe: Alphabet, EFL, LeasePlan, PKO Leasing, jak również koncerny energetyczne: LOTOS, PKN Orlen oraz Shell. Wśród patronów znalazły się również ambasady Austrii, Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Szwajcarii, Włoch, Izraela, Łotwy oraz Niemiec, izby handlowe, kilkadziesiąt polskich samorządów, liczne organizacje, w tym m.in. UDT, NCBiR, PZPM, PZWLP, Forum Energii, ZPL, ZDS, ITS, a ponadto instytucje naukowe, w tym Politechnika Krakowska oraz Politechnika Wrocławska.

Najważniejsze wnioski z “Katalogu Pojazdów Elektrycznych 2021/2022” zostały przedstawione podczas webinaru, który odbył się 08 grudnia 2021 r. Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem:

Dowiedz się więcej: www.elektromobilni.pl