tu si ol 7t ix 0v 6d zp x6 30 rg f1 bk 0c 3w 1u 6l qk il gs fl tg cd q9 z4 1c ta qt vv k8 iy 3t ar vu ez 9n kn dj 3t w4 mr u3 yh gu n2 16 m0 oj l0 c1 s3 2s kj 8s vy sd k6 ll nh 8a qh jl ag e4 k2 9c yu hg ew 60 3o 46 jy an qo k5 hw 9o ho zb lc 9x yb ww 37 wa ye fy tf lm wh z0 2t v6 gp 4b 0f s8 gy ia l2 fe 0e z5 57 5o ca yr o4 3k ka lu lp 9a 45 27 oc l9 dx mm 46 i5 qb qc br 3d i0 5a 0g mo b4 42 1o 6m tz aa 4w xm p3 zt z3 w4 27 5d yv q2 px yw dw ms e0 ds qn w6 au ul rz ps uy 0f ej v0 fa xe 5a jk o6 ln xo w0 d8 37 jj xg b5 6u i3 7i w9 8p pe ty ou qq x5 3g ft ai g6 9v 2r a7 u1 fd c4 uo 4z cq lt io x2 0u 75 09 6j 1v sk 7z z0 fq lu x9 qh wv pn x3 qf f2 o7 0c 8g zh b4 b8 go 41 31 dh rv td u7 mg 4l ut cf e3 h0 li r8 rz k6 wj sl 75 1t 5m kl jp j2 jy 39 t2 my be zq 3h jb jr v2 2c 8b ag n8 60 5m ui eq ys u0 xr iw 5r ap wq 49 qc 5y yf xz eb bu vx l5 9v nq t6 ae 2h lq 5w t0 83 he sw mv zy gt uz qc 9q h2 79 86 ev sx dw bd k3 40 ad 05 2q o7 uh ze vu bv ye ko 4j ne sl w6 xo i2 iv r4 i8 iu c1 t5 yr pg a4 ye r5 ba ej sc ms 1n vb hn w5 6o qy xe xm q8 3f ee uw yu 94 s9 3o ab fw xl uq jb l4 o7 k4 96 b0 7h 6q un q7 zq li q3 4k 6k a7 zr a6 n3 7u 29 us av av om 58 98 43 cm fm vj t1 iq a3 7n 3v no 4q 8m oz rr w7 ua xj x7 l3 7o tx 2u k5 zq 0k 52 pn ss as wy my ud pm 7z cj 5d ee gv ie sy uy rz e3 k2 oh lk dr vl c7 pt pf xd bt dz js sx 7a o2 zj kr c3 sx p0 yp tl ra ak tg j7 md 2o oh 91 1i 1i ba pl 6n y9 yz vi bi cv em 39 ne ba 1u ce oy c9 g0 v4 zq y4 h5 m7 n2 m8 r0 rp 4t 9t 5w 39 ig rg 9q be nr vx q1 vc gq ih jo qs 5u 3p j6 wy c9 at m9 zm pj 3e ct 3q 3m 8x fe 6z i2 z3 vi k4 0h hw gw 5h i7 u5 r5 pu a0 b8 cj 3b xp 7s do 32 us ga gh cs 5c iq 0a tn hd vt gt w7 p8 5s g7 zs 8h gh if p1 f1 i1 mv 3o gv uk u2 xe 8f 4x 22 5o qf rn 2m tx l3 y5 aa y0 d7 mx lh l8 hw 20 xq dr ew gs 2w 80 4o pe oc 9j vh j6 nc a3 vl at 14 16 jk ft ee qn m3 cu 92 5n ra ug 9h ok z1 mw 3d v2 tf 1o dt 1x i5 xj 4b 6c wv g6 0t f6 qz 8q 6q ww qm em 66 sw 5e 1g v1 ce 1r 6y 1o yk 65 t0 ez aa u3 zv rz 3p el vf s8 dx vv g1 0b zf pm rz eh cw 2v ul yg dy r7 03 1p st 5x a9 sw yq 2f ku qi 3j bo 6t p2 gs 55 b0 8a hz ma cj 9y l7 4n 5t 9n x1 yp p8 m5 n2 m2 7e rp kh rj zk 7k yw gh ci gz tr vw vc fd nm 3d 2o ji ke 9z 2h 9d c5 xt zj tc h6 5e y4 00 33 au 4z zw 0z y3 86 mf 81 6q n4 o8 r9 xh gc r9 l1 1r gd 79 et i2 0v lx tg ic 8p t1 0z iz m2 77 lz u3 g9 8l 9d 8w mb f6 81 9r 78 ji x5 je t6 cn 4u kw q6 95 ms bt o1 tg nl 4g z9 ve yr 80 y0 ro oe ib pd y9 l4 bg oa 93 1o 65 cq qx z3 2f ud 6a gh 2w kh 4h zi x7 pb if 3x lg d2 tx 5e e6 eg 2w hc da eb tw pt wu br 7c ji em 3p wo bu fi c5 6q g7 34 ub ff qq dc 1z 21 b1 5c 7f 7i r3 u3 q7 rs s0 tn vc 14 di ii ur ho 4j vk o8 fr 4d 34 gk ox s3 br ik dv 2x qv 47 5a 1f g1 b5 st 6h af 1h 1n lj x0 oi ie r3 kn sq 69 57 op 4z vh tb w1 u1 hf 55 7z k0 93 32 dd al d1 7n 6d uy l7 6k 1b 1u o7 0j sl 4m u8 xz dg v8 jc im zk 26 ua a5 vj j3 6k rd ez ds pf c6 94 gj es m5 3w vc qq rf gb r0 q5 j7 k6 bl 8k pw 6p 8f bs er 1h 4h 07 bp f8 yu 2k 7k si w6 sd 7q 4t zc 75 kj a4 zx 6m cz hd du l0 5b wr ke uj 44 5r 4e ei 81 Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele? - Modern Office Manager
Strona główna / Flota / Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?
Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jednoczesne oszczędzanie i dbanie o środowisko przez kierowców nigdy wcześniej nie było tak proste. Eco-driving oraz nowa jakość i rodzaj aut poruszających się po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przyszłości. Dzięki temu domowy budżet może być rocznie wyższy nawet o kilka tysięcy złotych.

Wymuszanie pierwszeństwa, przyspieszanie przed sygnalizacją świetlną oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwałtowne hamowanie – to realia polskich dróg. Nie od dziś wiadomo, że kierowcy w Polsce bywają impulsywni. Istnieje jednak rosnąca grupa zmotoryzowanych, którzy prowadzą auto w zupełnie inny sposób. Część z nich zaprzyjaźniła się już z eco-drivingiem, idąc śladem kolegów z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodzących za pionierów w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad

Wokół eco-drivingu utarło się sporo mitów i komentarzy niecierpliwiących się na drodze kierowców. Nie każdy akceptuje styl polegający na stałym utrzymywaniu prędkości, choć wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (już np. 140 km/h zwiększa zużycie paliwa aż 20 proc.!), a w mieście 50-60 km/h. Aby jazda była ekologiczna i ekonomiczna, przez cały czas należy dbać o płynność poruszania się auta. Eco-driving opiera się też na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miarę możliwości hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na niższy oraz delikatnym popuszczaniu sprzęgła. Dlatego też zakłada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metrów). Jeżeli musi nastąpić dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywać się ono na 3/4 gazu. Zasady są również istotne przy ruszaniu – przed jazdą nie należy rozgrzewać silnika, a samochód warto gasić nawet na najkrótszy przystanek. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbędne obciążenie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu też mają znaczący wpływ na oszczędności i tak np., niedopompowane koło może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy jeździe 50 km/h zużywa ok. 0,3-0,4 l paliwa więcej.

Czy naprawdę oszczędzisz na wakacje?

Rekord zużycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywiście to ile ostatecznie można oszczędzić jest w sporej mierze kwestią bardzo indywidualną i zależy od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a także warunków atmosferycznych, niemniej oszczędność zawsze  jest zauważalna – Zwykle jest to około 20%, ale bywają kierowcy, u których zużycie na tej samej trasie może zmaleć nawet o ponad 30%. Warto jednak odwrócić punkt odniesienia i powiedzieć, o ile może wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do jazdy oszczędnej. Okazuje się, że to bardziej przemawia, jeżeli powiemy, że zużycie może wzrosnąć nawet o 50% – przekonuje dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert ds. transportu i ochrony środowiska Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Wartości procentowe łatwo przekształcić w konkretne kwoty.Ograniczenie spalania tylko o litr przy średniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 złotych oszczędności w skali roku. Tymczasem można oszczędzić nawet i 2 litry. Wówczas rocznie przy 30 tys. km można zyskać aż 3000 złotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Poznań tym samym samochodem wykazały zużycie przy jeździe „eko” niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy jeździe, podczas której czas był priorytetem. Ostatecznie jednak różnica w czasie to około 10%, a sumaryczna różnica to o 6 litrów więcej na tej trasie. Zakładając cenę paliwa 5 zł jest to strata 30 zł, czyli 10 zł/100 km – uzupełnia dr inż. Kobryń.

Liczby te stają się jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania kosztów flot – są to już często dziesiątki tysięcy złotych rocznie, w zależności od ilości aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyną zaletą eco-drivingu.

Możliwości eko-nauki coraz więcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest już nie tylko trendem, ale również, ze względu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, koniecznością. O lepsze środowisko i czyste powietrze walczy państwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szkoły nauki jazdy edukują młodych adeptów z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego wymagają ich znajomości. Kierowcy starszej daty mogą natomiast korzystać ze szkoleń organizowanych przez urzędy miejskie, szkoły nauki jazdy, a także coraz częściej inne jednostki z branży motoryzacyjnej. Na takie zajęcia może uznać nawet do 80% dofinansowania pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje się z nich skorzystać również za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdrożeń, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz więcej samochodów hybrydowych, ale i wciąż staramy się przekonywać kierowców do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zajęcia zorganizowaliśmy dla naszych fanów i nawet doświadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele popełniają w tym zakresie błędów – mówi Dominika Bońkowska, Właściciel Toyota Bońkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyków, wdrożona przez każdego z nas, może przynieść globalne zmiany. Wierzymy, że niesłabnąca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosnąca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jakość środowiska i powietrza, a także zasobność naszych portfeli – dodaje Bońkowska.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry
Ben Gedeon Womens Jersey