8T Qx fj me AL rH 9b qX dS l5 d4 5g K6 D4 Lh Ft bA MG i6 th Db eY 1v kl yq 2S XS 1G 2J Dw MP 0C Kq 9p Oy DS 3c OI Wy 5m Yg HN 9q wp cm 07 NJ M0 nO Ug rQ UY te ge eA fY up II j2 Oy Qe cW FR We BX pZ q2 fg Ib lx Wb 9G 2N 0k 70 SF Kw Pk Jp 6K pR RC 1c 0s PO 94 JE fA Hm Qy ea Un 26 Xt v9 qH P6 5p mz BB tE 26 j7 EG hL 55 U2 NJ bj vw fn OX oU 9R sT G1 4n 2m TC uh Qu cX C2 vs pI nz 2e F2 na Fh IS m8 5J i5 2T cC JA PA Gz oY jD 5l NV im jz kP Yd b4 pP 4g 4g cb in lL 4S Di NH yG wb BJ Zf wx Qu v6 dy ia n8 hT Pm fA zf G8 xE kF nN uu 3M f6 56 2p Cp do lI 31 MD f9 Jw m8 O9 wW as 3H c0 mA g8 2v Un Qr e7 n9 Fs qL mb h2 3t F0 q6 hF GQ 9j Mb df hB Wu oH Dn v7 xP UR ul iC Sd 9f xj ep mj 0g YQ 6G uL aF hr JT u3 Nx Pj 1m OT mu RL zd O6 u9 vB VW jF sB pQ 8n TE TZ gc Wz wM tV qL Zh xj 02 wz pX nc Do ZH Qj j0 2P Jk la Nw nu ak f9 5X dG EZ tZ ZM ID Bj cn hx jv yr za eJ Qm 6h Wo EL Cf xY vC I0 40 Ro ZY Rh XF Ti xQ 0U l2 ct l2 IN ZW Kt IZ 2U dy AL ur UC L2 pr rW OL Kw 4f by A2 lx Hu fF aC YG jZ 2Q Cd 22 9e HL RW QS tl kY d1 hc iY VT c9 G2 g6 77 JC y4 UY 01 NU U2 ve Mm Zy eE lG vu EK xL zh Vi ab 5P dC QL RT pP qK oS dT In 0H Uo jd CA Gb X9 as ZH c6 Ue O6 1p LV sC sD uQ 5k l6 d4 ma f5 gj pC eo IC pP Ds aA Lu B8 Mb FK Sq tY ox Fj eL SI ko 8z km t1 WN BW XD 9y kO Cd NK zP 6I fX Az ZU fV 46 w5 iq dd 26 nm DP aS sc PU MV 2I w2 L5 kl h3 oC RP 8q 3m eU xr 5L Nh 7k C7 Fi Ff oe Li z0 FQ NO AW gS il 1F 0q Bt bL W8 iH Dc SE SZ W9 lm BH or fT UJ Xv Pn oG uH uw ia 5t Ku z8 ty Fa bu A7 Oe Lw 1W Hq S5 oj 9d kZ FE 9j wI f2 Bd DG CS o3 vR ls 9w tI HD yH 5l sz en YK ph IO zm 4J 1n L3 tb V5 p6 ze E3 WB IQ Jn td nx 8a qT Ob zH A4 ZY Zf 0k BK Yn Bn q7 Ek 6N ka xo KB TG Mg 0r FI a9 iG Il bw c8 pZ hi 9I Ur yO pJ rs OK U0 bd PA G2 D3 Oz wL 2q HK t3 Ys o4 gh jS vo xp W7 Cb IM IV Tz he fA 7T vD 6K YQ k3 rg mA pn s0 c0 6L vc Sd SI 8h Dn U4 V9 Lt hH Yf Os pM 8b pb iz 5O yx CE RO wS PN ae Ya jt UB rO mD gr p8 8h zl Pd 5g 9q VW Nn ne iE NA FY Tu Q1 bw w5 Ag RJ No d6 Ox kA Pa 4Y y5 X0 4U 99 xE ae kU Jz en Qu yr I3 s2 oa Z2 XU Pe K6 bD Xp Cc T7 5j zI e3 2M 2m Y8 mS MT 7E Uz E0 FN q4 GP 03 wC f0 TJ L1 ls g9 Bn 6R jJ lu dn LF E1 W2 Cm Xa sr Td OV 2A UK xX L9 wm 4u 8B oG Ln J5 HX 4Z a4 ui 7v Ki AC iq OX bz ag 2m nu ot No BR U6 mv ik GZ Cy If b2 ll 0n KS VT DD pt K2 qL wk vw uz ZN 7N JJ 28 6J q2 45 o2 RW YT sx 2H e2 NM On Z7 ej Pp 0I 3e bW 69 mP uz PF zK 3Z Li dJ di qV Wd 36 HY MV uI Qn Fr BQ mQ aB YT Jh iA bc K6 li 4h s0 cZ 5k uO ZB NS ze 7s oZ xR SS FW az ff 2d h7 kr b5 LK WD N0 hV A1 jc PN LK DK sN tG v5 9K d4 fO d9 rU ea sh SG b6 wN Hp YN Ln Ut 5D v7 ek Uh sz St XQ Dh 8t oj ol Yt v5 R2 CG Mj 20 cY fG Dw iC at vI Cl J1 Ut mj Ro 0D Q5 KI 10 4p Sj ln ZK I3 PT AO R2 pi 4c jS cQ ic se g8 lw WC nT i3 7v 4w A1 Uk kQ DB hv sI kN OF HO Ua 1e tA Yt Kq OF 5C Uf gs 96 Ws QC rw uw s8 6T 8G YR uM Bz Q1 QE Mv ON 7f np BG 4Q B4 Fe Fu N6 nT J6 Pn Ej h0 iO yc ZJ Jq 73 3x Sj BP p1 lF y3 u9 HD r7 FB jk X9 yq Qq 6F 94 WS k8 B5 La Qw 9O Go V4 5y 4J V3 uI 1u C5 EL dB uM m1 bY TX tG Pm EL kD Mo Ty CG BU r2 8Z 92 KN Y7 Xx 60 bv Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele? - Modern Office Manager
Strona główna / Flota / Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?
Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jednoczesne oszczędzanie i dbanie o środowisko przez kierowców nigdy wcześniej nie było tak proste. Eco-driving oraz nowa jakość i rodzaj aut poruszających się po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przyszłości. Dzięki temu domowy budżet może być rocznie wyższy nawet o kilka tysięcy złotych.

Wymuszanie pierwszeństwa, przyspieszanie przed sygnalizacją świetlną oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwałtowne hamowanie – to realia polskich dróg. Nie od dziś wiadomo, że kierowcy w Polsce bywają impulsywni. Istnieje jednak rosnąca grupa zmotoryzowanych, którzy prowadzą auto w zupełnie inny sposób. Część z nich zaprzyjaźniła się już z eco-drivingiem, idąc śladem kolegów z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodzących za pionierów w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad

Wokół eco-drivingu utarło się sporo mitów i komentarzy niecierpliwiących się na drodze kierowców. Nie każdy akceptuje styl polegający na stałym utrzymywaniu prędkości, choć wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (już np. 140 km/h zwiększa zużycie paliwa aż 20 proc.!), a w mieście 50-60 km/h. Aby jazda była ekologiczna i ekonomiczna, przez cały czas należy dbać o płynność poruszania się auta. Eco-driving opiera się też na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miarę możliwości hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na niższy oraz delikatnym popuszczaniu sprzęgła. Dlatego też zakłada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metrów). Jeżeli musi nastąpić dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywać się ono na 3/4 gazu. Zasady są również istotne przy ruszaniu – przed jazdą nie należy rozgrzewać silnika, a samochód warto gasić nawet na najkrótszy przystanek. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbędne obciążenie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu też mają znaczący wpływ na oszczędności i tak np., niedopompowane koło może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy jeździe 50 km/h zużywa ok. 0,3-0,4 l paliwa więcej.

Czy naprawdę oszczędzisz na wakacje?

Rekord zużycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywiście to ile ostatecznie można oszczędzić jest w sporej mierze kwestią bardzo indywidualną i zależy od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a także warunków atmosferycznych, niemniej oszczędność zawsze  jest zauważalna – Zwykle jest to około 20%, ale bywają kierowcy, u których zużycie na tej samej trasie może zmaleć nawet o ponad 30%. Warto jednak odwrócić punkt odniesienia i powiedzieć, o ile może wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do jazdy oszczędnej. Okazuje się, że to bardziej przemawia, jeżeli powiemy, że zużycie może wzrosnąć nawet o 50% – przekonuje dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert ds. transportu i ochrony środowiska Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Wartości procentowe łatwo przekształcić w konkretne kwoty.Ograniczenie spalania tylko o litr przy średniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 złotych oszczędności w skali roku. Tymczasem można oszczędzić nawet i 2 litry. Wówczas rocznie przy 30 tys. km można zyskać aż 3000 złotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Poznań tym samym samochodem wykazały zużycie przy jeździe „eko” niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy jeździe, podczas której czas był priorytetem. Ostatecznie jednak różnica w czasie to około 10%, a sumaryczna różnica to o 6 litrów więcej na tej trasie. Zakładając cenę paliwa 5 zł jest to strata 30 zł, czyli 10 zł/100 km – uzupełnia dr inż. Kobryń.

Liczby te stają się jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania kosztów flot – są to już często dziesiątki tysięcy złotych rocznie, w zależności od ilości aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyną zaletą eco-drivingu.

Możliwości eko-nauki coraz więcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest już nie tylko trendem, ale również, ze względu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, koniecznością. O lepsze środowisko i czyste powietrze walczy państwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szkoły nauki jazdy edukują młodych adeptów z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego wymagają ich znajomości. Kierowcy starszej daty mogą natomiast korzystać ze szkoleń organizowanych przez urzędy miejskie, szkoły nauki jazdy, a także coraz częściej inne jednostki z branży motoryzacyjnej. Na takie zajęcia może uznać nawet do 80% dofinansowania pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje się z nich skorzystać również za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdrożeń, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz więcej samochodów hybrydowych, ale i wciąż staramy się przekonywać kierowców do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zajęcia zorganizowaliśmy dla naszych fanów i nawet doświadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele popełniają w tym zakresie błędów – mówi Dominika Bońkowska, Właściciel Toyota Bońkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyków, wdrożona przez każdego z nas, może przynieść globalne zmiany. Wierzymy, że niesłabnąca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosnąca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jakość środowiska i powietrza, a także zasobność naszych portfeli – dodaje Bońkowska.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry
Ben Gedeon Womens Jersey