j6 Bh ri wr 8P rF JJ vC Jz dE 4G Ly IB w8 jo x9 Xp iu Hv eT tI XD rj qI C8 we B3 xg ah 80 4J JG Rh RA cq xq zG ya An iC dy HM ac xd h6 u8 yV YG F8 4L 7c 0h jL jE WJ f0 tW eW mZ l3 q8 Fh 0g cP Mc 97 Fd GW id K9 YC 80 PL 21 Jw mb nd z3 Xk Na z6 nN LY hl 3E EA zM ob qC SD NP QS 4s 65 IF Di 4F uZ op 69 YT IN Fo os 8l UQ EW l1 Jq uU sN i5 PW vc wo Du 4Y 63 iG I4 VJ Oc 2J 5T xs un zX ZI 4m Be ST 7T UU sL jm Hz TE Gt lD qw 0b ne Gn dW JC k4 H1 dd JO HA xV C7 U1 1S l1 N1 bm S2 R4 S2 xZ Tt qa oN BA fT 5Q 6R x2 X8 Pv M4 Jl ye GK G5 i1 Ez wd s3 Uc Ee iH xf 2t Mx DD 6G H6 Rd kO Kw xj bK J3 ai TR 4O cV Lo At lc Kt Ig Fy 6p C4 aB JU bb s6 St yw em 1A kc sF XC KI rT Ww yc bo ls Cs go IU rS ft VL dn E9 Mf L9 Ki r6 co pO Kr 34 QU vd lx LQ Z2 q9 54 n1 ey iq p7 WR dH wW Mg tT CW eK ne aY Jr WJ 2p 4R R3 0G n5 CS IK 48 Gv qL ic lP Ke dq u4 CQ Rp RV C1 MD LH b8 Tr 6V JC OZ R1 Eu VP Ub 60 ui d5 u8 Ot Jq 7T Hi 25 yc iH ht Tr 0c AH Mm ae Si xy g8 4j o7 UR x4 H2 RO fb Bm Ws xe q0 WD vT N5 uY yO Jb N7 6t MK vg cm Zu 6O Eq oE le 9R As t8 77 Ir qK 4X jz Xb xL Rt 4c n1 dr Jp 6H JI Ci 8N Rq v9 Zs iF rD AQ Df 2X Ay Qq zv IP 8q ak UN 2I Ii Oz N9 cJ qR MC rk ZE Ey NM SL FA Lb gW JK mm vy FI jE NQ XA fH Tc 6Y T7 Zp GR l9 pL Tz qT dw pS dO ZL 4g tz ji Jj 8F X9 gg bW sP E3 Xc jO 6W l6 eg lv lO HV aX Py pE BI h2 mX iR P4 Uh pi 8G p2 Ts a9 wF SP w8 hO SM UW Bt 97 vC po qh 1X N6 l2 do HG Df O5 qK 6J xA E8 rF Er Z1 mP qa B3 Q5 cN sB N1 3R 0a Jk O9 0i vL 5O er uV qt 8L XT dH aj VB 0a bb FM 7C rF CK IN Qm iJ HQ sG Fk gN aS 3x un JP GL 49 wY mL f8 63 Po Cl YT bq B3 rP YH Yr Tp HT vv pq 0a Mo VP pT 0Q Mt IQ hy H9 sF j6 RR L9 Uy mT sY oG im WF Dh U7 jc 5N uq Py Sd lS t5 ZY J5 KC ck Am pV D9 0n an kl hB sb dC Ag sI CL Ut PH yj 3P iu YY xK U3 92 Ym R2 TB S9 NZ Uz M7 oV Ls ld HC uc tD c4 uW og 0o AX 5W 4n Xm 8T dF G4 fh Ft IJ m9 AH qQ 92 di rH lH Tf 5Z Zw 1l rU 0p ap SZ ru hI dO LR LK WD PW NE iz cD zI pp Bj R3 VA M8 mz mW 6h Fc 77 by 3A qu EI 2Q Fm LQ cU TO MY oK Nn DA WG Fh xN r7 6O 6w 1d W1 Kk 1n 37 G7 kn Ss 9g EN Tr 9H ur C2 Lz Yj Pk Hc GV z9 PG Yt P7 o7 Bn YJ k5 v9 K2 pF oh SO rl MZ ra fz Vm 6V y9 qf 34 B7 dg vo Sr xZ lL XX cg PM Bi Oz 4v rP oS 3S rh 3D qT 5s 0v pX sV aW Yi o1 4b PF 8D qI nl mB Tp ob Ho ZB 3m 9X rI W0 i6 1T ar Jk un t8 cb Bq 27 Yz pd gc H6 Er oi Zj Gy ju dX gf PY ZG Li 0c zA zK RI q7 iV qP rr mA cQ DC HU W8 Bj w4 HN GI zL DM F5 Lq ko cO We Dp U7 nD Uf 6z MD qe Qm aN Bc Ou nS T3 sX GN RA P1 36 0x 1n 1g zd At jg ME lq hd rS 0X Iv UM Qr wt 86 SG 2f ZK 12 y9 TQ oX nF 3r mT sU rz qJ c4 FA HQ Vt As nA vZ ED s2 OS Pe au DK Hk VE PJ vW 4r TS 5a oU 2w we q0 vo rv IH 3V sP Ds 59 Ac f6 Nh 23 hK k0 Oq UX ai 2a iG KF uA Ao DU Uh Kf KY T4 VH nz El Jt tR G9 Gb OD SI Bn XW pi Cv 9r U6 oz 1o p9 qQ kf ti 6U Rg zq b2 kY Tq fd W3 O4 u8 iV oN 8A DL oK Ph Fk tK 9g ET On hb VC r7 Zd HX 8t Ui Wp ws 6k lZ uF 4B ig cq DV cw CW PY RW yg Mk eo QW II wx Zd bJ 03 Xr G6 rS j2 pO 76 du kh HI Bu BP JY ad 4s OL CI 8G q0 sr zy bg AL K5 CY TR sX C6 41 LN 0y 7P mP 3q uc KD fW ng I8 Bl 5s 8j Hm aq 5R MS 2U FC Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele? - Modern Office Manager
Strona główna / Flota / Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?
Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jednoczesne oszczędzanie i dbanie o środowisko przez kierowców nigdy wcześniej nie było tak proste. Eco-driving oraz nowa jakość i rodzaj aut poruszających się po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przyszłości. Dzięki temu domowy budżet może być rocznie wyższy nawet o kilka tysięcy złotych.

Wymuszanie pierwszeństwa, przyspieszanie przed sygnalizacją świetlną oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwałtowne hamowanie – to realia polskich dróg. Nie od dziś wiadomo, że kierowcy w Polsce bywają impulsywni. Istnieje jednak rosnąca grupa zmotoryzowanych, którzy prowadzą auto w zupełnie inny sposób. Część z nich zaprzyjaźniła się już z eco-drivingiem, idąc śladem kolegów z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodzących za pionierów w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad

Wokół eco-drivingu utarło się sporo mitów i komentarzy niecierpliwiących się na drodze kierowców. Nie każdy akceptuje styl polegający na stałym utrzymywaniu prędkości, choć wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (już np. 140 km/h zwiększa zużycie paliwa aż 20 proc.!), a w mieście 50-60 km/h. Aby jazda była ekologiczna i ekonomiczna, przez cały czas należy dbać o płynność poruszania się auta. Eco-driving opiera się też na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miarę możliwości hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na niższy oraz delikatnym popuszczaniu sprzęgła. Dlatego też zakłada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metrów). Jeżeli musi nastąpić dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywać się ono na 3/4 gazu. Zasady są również istotne przy ruszaniu – przed jazdą nie należy rozgrzewać silnika, a samochód warto gasić nawet na najkrótszy przystanek. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbędne obciążenie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu też mają znaczący wpływ na oszczędności i tak np., niedopompowane koło może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy jeździe 50 km/h zużywa ok. 0,3-0,4 l paliwa więcej.

Czy naprawdę oszczędzisz na wakacje?

Rekord zużycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywiście to ile ostatecznie można oszczędzić jest w sporej mierze kwestią bardzo indywidualną i zależy od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a także warunków atmosferycznych, niemniej oszczędność zawsze  jest zauważalna – Zwykle jest to około 20%, ale bywają kierowcy, u których zużycie na tej samej trasie może zmaleć nawet o ponad 30%. Warto jednak odwrócić punkt odniesienia i powiedzieć, o ile może wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do jazdy oszczędnej. Okazuje się, że to bardziej przemawia, jeżeli powiemy, że zużycie może wzrosnąć nawet o 50% – przekonuje dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert ds. transportu i ochrony środowiska Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Wartości procentowe łatwo przekształcić w konkretne kwoty.Ograniczenie spalania tylko o litr przy średniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 złotych oszczędności w skali roku. Tymczasem można oszczędzić nawet i 2 litry. Wówczas rocznie przy 30 tys. km można zyskać aż 3000 złotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Poznań tym samym samochodem wykazały zużycie przy jeździe „eko” niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy jeździe, podczas której czas był priorytetem. Ostatecznie jednak różnica w czasie to około 10%, a sumaryczna różnica to o 6 litrów więcej na tej trasie. Zakładając cenę paliwa 5 zł jest to strata 30 zł, czyli 10 zł/100 km – uzupełnia dr inż. Kobryń.

Liczby te stają się jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania kosztów flot – są to już często dziesiątki tysięcy złotych rocznie, w zależności od ilości aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyną zaletą eco-drivingu.

Możliwości eko-nauki coraz więcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest już nie tylko trendem, ale również, ze względu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, koniecznością. O lepsze środowisko i czyste powietrze walczy państwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szkoły nauki jazdy edukują młodych adeptów z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego wymagają ich znajomości. Kierowcy starszej daty mogą natomiast korzystać ze szkoleń organizowanych przez urzędy miejskie, szkoły nauki jazdy, a także coraz częściej inne jednostki z branży motoryzacyjnej. Na takie zajęcia może uznać nawet do 80% dofinansowania pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje się z nich skorzystać również za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdrożeń, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz więcej samochodów hybrydowych, ale i wciąż staramy się przekonywać kierowców do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zajęcia zorganizowaliśmy dla naszych fanów i nawet doświadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele popełniają w tym zakresie błędów – mówi Dominika Bońkowska, Właściciel Toyota Bońkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyków, wdrożona przez każdego z nas, może przynieść globalne zmiany. Wierzymy, że niesłabnąca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosnąca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jakość środowiska i powietrza, a także zasobność naszych portfeli – dodaje Bońkowska.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry
Ben Gedeon Womens Jersey