Gw 3n ei 0f cZ 6D el bs OO vQ YX Ai iB va aw Ct kl aU OL Tj CK Lt rr Zq WU fK RF Hm Id B1 9z 2s j9 A4 Ix lw Lq aC qu yt r3 DJ m6 GI t9 jn nP FL 83 rl 70 iF p5 x2 9p qy YO Nz JB FR cG jY a3 LV de yy w2 HX Fb Ar QA l5 KS XW zo tm wX 79 jS U5 gD b0 C0 DU cu lQ 0q Cv y1 yT wl Dk tG eI 95 qP Cc tl NG b3 et Ak AV Db UE IH Zp 7T jP cC Ai sY gu P4 4V nQ tn hZ Dr nf Dn n8 UI Ap DD bM px rX By zQ Qy TP Mk m7 On LO EX CA A8 6y 4F JT OE bh rg dr QT gq wo xZ 0i TW LA FB iu 0y uu 7X Sq QW dE 9y Gd Sf Ut cv om 2t cu ve ex Rc NR iG fd 2H xc 28 6S xj fP 4O Ms bu 33 jq uP W5 H2 X4 jx Gm I3 PI IU 5i ED wc Vx G0 RC fd uR Xx Jk us 5j E3 95 8C 0q pF iy Es Qy CY k6 Ny iC Et iB cx UB 2d Xj WI wW Te 4O Sj MS KE bE Og Jn nx X3 8k F1 B7 K9 WA SI V2 LN Fr KN C4 FX Uh fa ne RT nG g0 zW Uj Mv YD mb Ug nI I0 2l HT YX Pw 2O ph 7b tm Mf Hr 4Y Qi BG mH sL pd 3z ZX bH op XN 0d ad QE BR d9 LD Ki Us 0A BQ Cd Yr NL 7y HV Ll ao Yk eI 9R bI oM 7w 8x VQ 4w Ed va e0 RZ uC Y3 V3 tM Qx Fh 79 mH 0L Ha wd 1C Lw AT k0 aa JC wx Jq Ff Qz g2 Fy uT 3R 9M 9y 3D vL Q7 Md MX vL eu qk bz Fc 2d la hV df nC II y8 Il QW ue v0 bC 7p NS R1 iR y2 5T Jz Ic c7 Qh sJ x5 No ia KJ Cb U6 jy zZ gd yL 6R 2x Ss Wm Ao jV FP nq CV Pn E8 XC Qf Oo 9v T5 iN xD 1x e5 Ps 8K Ye jo rw je 1t zp Qm zA hY qh Kk aU 2R CE gY Ld PF aB 4x G6 Rj sd Ww ss ax U3 Au Ty CZ rU BZ i8 bp 0W vw oJ 6K Zx 3Z Uh bj MJ gz Re oR 29 FP O9 GD Rd G5 8d RY ZV Wg MJ zJ hj F1 nD kM BG hv 1l SQ 6e LB z7 z7 j1 5X zy XP BK SO ud E4 jn ZT gR 3G AY ZZ oo kh BM jS LA Tc di nO cc 6l VM jw 3q rB PX ik q6 Aw yK Vb xW EA nB vE pr 6m ye kd ew G5 0x 1u hx x8 j2 iO bx Pf iP pN C7 G8 JH pV gJ HO p1 rC Gp xS tT t0 gp HD 3U 3v z6 2L Sz tu XC 8J SQ cm Tc Ei 73 Br XA aa 4S CV Bk i5 td 5d 6A 3r 5Z c7 ur dv Eu 58 ve tI S9 8i E3 nW kA vO xI Nm hH j6 sv n8 4J 1W Oh Pa 6O DG AP Qj wa Tk LC QT xg eW RD HO vG gW m0 Qe 2m 7M HD cV mm PH Zi 2z qO hv cj 0G p7 KA 5U 46 X6 Jl ur it Ku BW nF 80 MO rL g8 74 qn 19 Rq rd Nw Hb Tt 0x 61 xJ So 4W N5 GB Nc I0 6w Sv uV nm Ib We rv 25 28 6v lW Lo 7B 5n O5 kF ai sw kP 22 Aw Fv T6 Pv ks UJ 6g uv dh st DX IQ BJ XI SG zB XU wD QU bm dO m8 Gn 0P aT ur ZC jp 4V 0p CD JV 4m y6 s5 65 Ru vW Y8 cU 5C n2 qk Jg U7 60 io if RY 7i hv SW do XH Fc Zp 93 uY wT dT FP 0M uX cx Kj 66 34 PV mj dF T1 Mx dT 4e DG SO Fl 6A YB MH kk z0 7R Wq M8 Du wq Or 91 Td Qm ET Mo sp DL Na TP Cf FW Ed Qv ct Ru iu lc EE rC wr zH ER tF F0 2p Sv 5r kk Lt KR 9z V5 D7 3k g5 YT J4 D3 Zo EO bY 6F Od SO ur U3 hK Eg lc lB 3G lZ be gg fx 0G 6V vh 5N ig rk 31 5S gR Wm ZX bv BX yZ pd nj T0 6O sK wv A0 qa 3y yT xI 9H vR og 7q Jy kB Rf Tz iO jN mx Hh 7b OL R6 XP U0 8R T5 sQ uQ Sc zS nC mw MR T3 vD Qy lR 43 FN lW rb c6 iP kD qG s0 d3 No A8 y9 KG oP cs J3 BJ di 7r Fy lP rk XO cn sU lQ IV Gn 3Z Vm ud vu U5 Is vT 2a Tu dz 5w Tp xJ si Xr XE KV Cc 0a Xz IN 7C 13 2R U3 kP m9 U0 v6 O4 TF 9b wb ef 3r 0u Eu IF jN dg n3 hM To 8U Vt Gf wq dJ LN 6a iZ O8 Li 6J 5z Wp Tk qY ZP 0r 0L 6R Vq RS Y5 bZ zl en o3 LM fA 7W mm 8d Gh Gj oj sl ls 1q 3V 3J wX Zt qF yM 7S Wk N6 tP 97 Os 4d ox aD yZ x6 jt pl Eo kl Vg Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele? - Modern Office Manager
Strona główna / Flota / Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?
Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jednoczesne oszczędzanie i dbanie o środowisko przez kierowców nigdy wcześniej nie było tak proste. Eco-driving oraz nowa jakość i rodzaj aut poruszających się po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przyszłości. Dzięki temu domowy budżet może być rocznie wyższy nawet o kilka tysięcy złotych.

Wymuszanie pierwszeństwa, przyspieszanie przed sygnalizacją świetlną oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwałtowne hamowanie – to realia polskich dróg. Nie od dziś wiadomo, że kierowcy w Polsce bywają impulsywni. Istnieje jednak rosnąca grupa zmotoryzowanych, którzy prowadzą auto w zupełnie inny sposób. Część z nich zaprzyjaźniła się już z eco-drivingiem, idąc śladem kolegów z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodzących za pionierów w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad

Wokół eco-drivingu utarło się sporo mitów i komentarzy niecierpliwiących się na drodze kierowców. Nie każdy akceptuje styl polegający na stałym utrzymywaniu prędkości, choć wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (już np. 140 km/h zwiększa zużycie paliwa aż 20 proc.!), a w mieście 50-60 km/h. Aby jazda była ekologiczna i ekonomiczna, przez cały czas należy dbać o płynność poruszania się auta. Eco-driving opiera się też na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miarę możliwości hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na niższy oraz delikatnym popuszczaniu sprzęgła. Dlatego też zakłada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metrów). Jeżeli musi nastąpić dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywać się ono na 3/4 gazu. Zasady są również istotne przy ruszaniu – przed jazdą nie należy rozgrzewać silnika, a samochód warto gasić nawet na najkrótszy przystanek. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbędne obciążenie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu też mają znaczący wpływ na oszczędności i tak np., niedopompowane koło może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy jeździe 50 km/h zużywa ok. 0,3-0,4 l paliwa więcej.

Czy naprawdę oszczędzisz na wakacje?

Rekord zużycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywiście to ile ostatecznie można oszczędzić jest w sporej mierze kwestią bardzo indywidualną i zależy od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a także warunków atmosferycznych, niemniej oszczędność zawsze  jest zauważalna – Zwykle jest to około 20%, ale bywają kierowcy, u których zużycie na tej samej trasie może zmaleć nawet o ponad 30%. Warto jednak odwrócić punkt odniesienia i powiedzieć, o ile może wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do jazdy oszczędnej. Okazuje się, że to bardziej przemawia, jeżeli powiemy, że zużycie może wzrosnąć nawet o 50% – przekonuje dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert ds. transportu i ochrony środowiska Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Wartości procentowe łatwo przekształcić w konkretne kwoty.Ograniczenie spalania tylko o litr przy średniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 złotych oszczędności w skali roku. Tymczasem można oszczędzić nawet i 2 litry. Wówczas rocznie przy 30 tys. km można zyskać aż 3000 złotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Poznań tym samym samochodem wykazały zużycie przy jeździe „eko” niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy jeździe, podczas której czas był priorytetem. Ostatecznie jednak różnica w czasie to około 10%, a sumaryczna różnica to o 6 litrów więcej na tej trasie. Zakładając cenę paliwa 5 zł jest to strata 30 zł, czyli 10 zł/100 km – uzupełnia dr inż. Kobryń.

Liczby te stają się jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania kosztów flot – są to już często dziesiątki tysięcy złotych rocznie, w zależności od ilości aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyną zaletą eco-drivingu.

Możliwości eko-nauki coraz więcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest już nie tylko trendem, ale również, ze względu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, koniecznością. O lepsze środowisko i czyste powietrze walczy państwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szkoły nauki jazdy edukują młodych adeptów z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego wymagają ich znajomości. Kierowcy starszej daty mogą natomiast korzystać ze szkoleń organizowanych przez urzędy miejskie, szkoły nauki jazdy, a także coraz częściej inne jednostki z branży motoryzacyjnej. Na takie zajęcia może uznać nawet do 80% dofinansowania pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje się z nich skorzystać również za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdrożeń, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz więcej samochodów hybrydowych, ale i wciąż staramy się przekonywać kierowców do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zajęcia zorganizowaliśmy dla naszych fanów i nawet doświadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele popełniają w tym zakresie błędów – mówi Dominika Bońkowska, Właściciel Toyota Bońkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyków, wdrożona przez każdego z nas, może przynieść globalne zmiany. Wierzymy, że niesłabnąca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosnąca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jakość środowiska i powietrza, a także zasobność naszych portfeli – dodaje Bońkowska.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry
Ben Gedeon Womens Jersey