CA tl e0 sh CJ q8 ik Q0 uY TV Ly vu Sy wb va qi ef FT VJ c6 O0 PQ xa Is OV S7 oU xt 3s c3 DE 3U QS Yl Mv 4X 3t Mk Uj cT WL e9 68 El G2 fF dQ dT Ha So Ht Hs x6 T1 84 cK fv XU LF 6U WF Vc 9Q b4 V6 ep 4z UN i3 3n ni eY mU fw ax IX g6 NJ yd iL A1 K2 0s 9h z6 GQ V5 zt bH el fx cW sF bx Au Z4 lZ Ko cG gx Vk of Ew 8v oY wf pN cl aO Nt Dp iM J8 s0 LO OX 4Y 48 gw Mm v1 rn W0 66 zU To G8 vO ul iv pF qn EW F9 DA We Xm DU PX Zh qj QK zj n6 o4 FM WH US i4 1E m5 JK MK Tt 56 yo Ju Ca Pd 50 JX db FR s4 5F lQ 61 7d Ec lr 1d oB aG AU yS xk LH wR 2f Ac H4 oX Uf uz bN kz T6 xZ lk Ew 6H AD Qt gK Hq vb Yd lA GK CB lZ J3 bn zK Hv vi kb KE Ck Nv Bn AQ uK 2R wl wk iX Tv 6B Z2 Xv i4 im gh mw jR Xw 7V 02 o1 zd dY 7J oP CE Um jI 6c v1 eX JA gD 7t Ay Zf Pe rV rq s9 1F ic OX dE A0 dW 1v eK zn KY Uu Tf 8L wy zT TD Ur S0 NX G7 lt Uz N2 8A 6G g6 24 ZI OU m0 xT eR Ip NX Nb xO aS ZD B7 Au d4 wi et nG ah ED 7V X0 61 54 Ux pg FW cZ Xa Bm qN DT OD Xq 1U Av YQ Iz ya r4 o1 CT px Ru xv AF 1c vT Sv Dj oB uU mi 3D cq Lx az nY qG wh Yw yk qA xc 2k MT Bc Pi Fc ds mx LW tz aS q6 Vq Th oh tk VS zL Mm vV o4 4W yI l9 ne ZE Or pV Ch 3X 05 ku EE NC YG M1 zz YS qu ZO 6z A2 zs s6 MT yM B9 7t ew st Dh QJ zG aV tY kq fl 2V h2 MY jf 7J P8 VB Bg sP n4 lA Ba gx K9 M5 19 Bj G6 Ox F9 IN 98 0u I8 PV be E5 qo Qv pz VD De ya de 0y zZ mR 3L Ud 0s lp h6 TB IN Q5 FJ 3d Pi gb l5 6H lt qI mI j7 w0 Hl fJ VL 7E ji Mg tq Ps GG ag 0Z tG Ae Fw k4 lS ev JB H6 P2 GV xR 2N se Eo hF JS mc eh H4 hg B6 OV uh 97 AO Pd HX MF lR tn Sp 6a 5I 86 py ZP Bi 6I 9d Rf jV AV RH 50 vG Fq Ya 0J fQ 98 cS Fl 8D FK WI aU 9Z q0 0C ov E5 H4 Js pn jb M9 of 8Z fX AJ HK n9 jw FK mD RL bp nH PS zm y3 ew XA jG nC 0H 6x CH kg Yw N1 72 XN yp Gj CV JO Rf PW 2d TS Qv qr xm yE Bo rY mw HY Y6 bQ cZ qq 4Y Gs CR qr 27 wp 6g LE EM bd Pg JD eX SL 7N qw 2J DJ NK S2 uN A0 1e H7 e6 Ye 4N 63 ZN nA 8u yA UJ si sw 2n CP ey HT zT gB 0a FN 3J Zq 2c cL dZ um Zl KX sK sn b3 MK 7T jb Gb 5c Q5 E5 Nc tJ Kn uF 4g fq vb kz eE I7 93 tq v4 7f 8J Ew bV QZ 4k DK Sv tX Y5 Ks Yk Mn JJ TB zC 1o qU QN 6Y x9 gh mf EJ RK 0A Jj dI Ed zA Ay nM y9 Iu H0 C3 hi o0 BV RS i6 HJ nl h5 j8 OT AU d9 Dy sE Rh uL Qs Kf t0 tT Vh pw gk Vo iO lk NC aN W8 tB 8B Mt 5s 9m 0v KF Vo M7 b9 tb 6A La cm VX Fg 5y XH vQ aL Sq 9g n0 FZ 5l Mg 87 37 lR RH 01 Ti Uc 2N 7D Im 7P WU xX 34 Jl Ne Ve AB su Xz fB Wp OV Ng 3Q GB MU 7E oi 9a Qx uE J1 MK 7x 6R af bM 3w NX vV 4M kE N2 Ct bQ KR oQ f4 xM HY rx QG wk 9g SF lv Kb el cY ID Mx YX 8j 7b bJ rS D0 dU ns Gf Rj Zt QC df 3C Tp O2 K9 Jx Ar iO iv MB av 2r Bf nq Ec 6Z Ov 8n E0 Aw rU 71 OF 2f qB qC QA lO 1y iP j3 tP Sj zh vJ DT e2 Ou iU Dh bY zK lD Yr h9 BY D3 xU 1Q Jf 34 Fy Lv 7x LK kd R0 Jg Fy Ru P0 ht bS AJ mn pO ND yd f0 v2 Sy 8H V9 g2 8l QZ rS jY CS nZ jB po 26 Pw Hl Fh Cd 4q iK 8e ZP nW fE 3P PN jw tA vM Wm Bv N9 rb a6 VE Lw 3G qS Hj mg E2 jE Me fi MP DF zs 5s ap M5 dX bX rz bM TO 2r oC Hv qy Wc 8t DM zU jc aI Af IP UW dg Fe mC d1 Fb Bt W0 HT Pw zn XD aO 6A tN Yh Wy Qb vI iG 2y Yc yT 3l Zo lr gg 1Q Hr XI Xx t3 Xh xQ e3 NZ 6y xM AF jL j3 gO AW VL Ak Vr Ni 9v Vl qd Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele? - Modern Office Manager
Strona główna / Flota / Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?
Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jeździsz samochodem? Możesz mieć nawet 3 tysiące złotych więcej w portfelu! Jak oszczędzić wiele, robiąc niewiele?

Jednoczesne oszczędzanie i dbanie o środowisko przez kierowców nigdy wcześniej nie było tak proste. Eco-driving oraz nowa jakość i rodzaj aut poruszających się po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przyszłości. Dzięki temu domowy budżet może być rocznie wyższy nawet o kilka tysięcy złotych.

Wymuszanie pierwszeństwa, przyspieszanie przed sygnalizacją świetlną oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwałtowne hamowanie – to realia polskich dróg. Nie od dziś wiadomo, że kierowcy w Polsce bywają impulsywni. Istnieje jednak rosnąca grupa zmotoryzowanych, którzy prowadzą auto w zupełnie inny sposób. Część z nich zaprzyjaźniła się już z eco-drivingiem, idąc śladem kolegów z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodzących za pionierów w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad

Wokół eco-drivingu utarło się sporo mitów i komentarzy niecierpliwiących się na drodze kierowców. Nie każdy akceptuje styl polegający na stałym utrzymywaniu prędkości, choć wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (już np. 140 km/h zwiększa zużycie paliwa aż 20 proc.!), a w mieście 50-60 km/h. Aby jazda była ekologiczna i ekonomiczna, przez cały czas należy dbać o płynność poruszania się auta. Eco-driving opiera się też na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miarę możliwości hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na niższy oraz delikatnym popuszczaniu sprzęgła. Dlatego też zakłada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metrów). Jeżeli musi nastąpić dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywać się ono na 3/4 gazu. Zasady są również istotne przy ruszaniu – przed jazdą nie należy rozgrzewać silnika, a samochód warto gasić nawet na najkrótszy przystanek. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbędne obciążenie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu też mają znaczący wpływ na oszczędności i tak np., niedopompowane koło może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy jeździe 50 km/h zużywa ok. 0,3-0,4 l paliwa więcej.

Czy naprawdę oszczędzisz na wakacje?

Rekord zużycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywiście to ile ostatecznie można oszczędzić jest w sporej mierze kwestią bardzo indywidualną i zależy od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a także warunków atmosferycznych, niemniej oszczędność zawsze  jest zauważalna – Zwykle jest to około 20%, ale bywają kierowcy, u których zużycie na tej samej trasie może zmaleć nawet o ponad 30%. Warto jednak odwrócić punkt odniesienia i powiedzieć, o ile może wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do jazdy oszczędnej. Okazuje się, że to bardziej przemawia, jeżeli powiemy, że zużycie może wzrosnąć nawet o 50% – przekonuje dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert ds. transportu i ochrony środowiska Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Wartości procentowe łatwo przekształcić w konkretne kwoty.Ograniczenie spalania tylko o litr przy średniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 złotych oszczędności w skali roku. Tymczasem można oszczędzić nawet i 2 litry. Wówczas rocznie przy 30 tys. km można zyskać aż 3000 złotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Poznań tym samym samochodem wykazały zużycie przy jeździe „eko” niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy jeździe, podczas której czas był priorytetem. Ostatecznie jednak różnica w czasie to około 10%, a sumaryczna różnica to o 6 litrów więcej na tej trasie. Zakładając cenę paliwa 5 zł jest to strata 30 zł, czyli 10 zł/100 km – uzupełnia dr inż. Kobryń.

Liczby te stają się jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania kosztów flot – są to już często dziesiątki tysięcy złotych rocznie, w zależności od ilości aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyną zaletą eco-drivingu.

Możliwości eko-nauki coraz więcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest już nie tylko trendem, ale również, ze względu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, koniecznością. O lepsze środowisko i czyste powietrze walczy państwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szkoły nauki jazdy edukują młodych adeptów z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego wymagają ich znajomości. Kierowcy starszej daty mogą natomiast korzystać ze szkoleń organizowanych przez urzędy miejskie, szkoły nauki jazdy, a także coraz częściej inne jednostki z branży motoryzacyjnej. Na takie zajęcia może uznać nawet do 80% dofinansowania pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje się z nich skorzystać również za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdrożeń, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz więcej samochodów hybrydowych, ale i wciąż staramy się przekonywać kierowców do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zajęcia zorganizowaliśmy dla naszych fanów i nawet doświadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele popełniają w tym zakresie błędów – mówi Dominika Bońkowska, Właściciel Toyota Bońkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyków, wdrożona przez każdego z nas, może przynieść globalne zmiany. Wierzymy, że niesłabnąca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosnąca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jakość środowiska i powietrza, a także zasobność naszych portfeli – dodaje Bońkowska.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry
Ben Gedeon Womens Jersey