Strona główna / Zarządzanie / Pracodawco zobacz czego pracownicy mogą oczekiwać od firmy w 2019 roku
Pracodawco zobacz czego pracownicy mogą oczekiwać od firmy w 2019 roku

Pracodawco zobacz czego pracownicy mogą oczekiwać od firmy w 2019 roku

Dla polskich pracowników nie tylko wysokie wynagrodzenie czyni miejsce pracy atrakcyjnym. Zgodnie z rocznym podsumowaniem badania Confidence Index przeprowadzonym przez firmę rekrutacyjną Michael Page przedsiębiorstwa – aby utrzymać obecnych pracowników oraz przyciągnąć nowych – powinny m.in. zadbać o dobrą atmosferę oraz stworzyć możliwości do rozwoju. Ponadto, muszą one zwrócić uwagę na odpowiednie benefity – zarówno te standardowe, jak i zyskujące na popularności. Sytuację na rynku pracy w 2018 roku w tych obszarach podsumowuje Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.

– Utrzymanie dobrych pracowników oraz przyciągnięcie do firm nowych kandydatów staje się coraz większym wyzwaniem dla działów HR. Sprzyja temu zarówno niska stopa bezrobocia – zgodnie z danymi GUS w październiku wyniosła ona 5,7 proc. Co ważne, zaoferowanie wyższej pensji może już nie wystarczyć, aby utrzymać i przyciągnąć do przedsiębiorstwa talenty. Jak wynika z rocznego podsumowania naszego badania Confidence Index, perspektywa lepszych zarobków jest ważna tylko dla 43 proc. ankietowanych w 2018 roku – zauważa Piotr Dziedzic.

„Miękkie” atuty pracy, na których powinni skupić się pracodawcy

Jak wynika z badania Michael Page, dobra atmosfera w pracy jest czynnikiem, który najbardziej wpływa na pozostanie pracownika w firmie. – Aż 97 proc. pracowników uznało relacje z przełożonym i współpracownikami za bardzo istotny aspekt życia zawodowego – mówi dyrektor w Michael Page.

Ponadto, dla respondentów ważne było także zachowanie work-life balance na co łącznie w ciągu roku wskazało 89 proc. badanych. – Polacy wg danych rynkowych spędzają tygodniowo średnio ok. 44 godz. w pracy. Ponadto, w ostatniej dekadzie technologia stała się coraz bardziej znaczącym elementem naszego życia zawodowego. Wielu pracowników w Polsce wykorzystuje narzędzia służbowe – tj. telefony i laptopy – także do celów osobistych poza godzinami pracy, co również sprawia, że granice pomiędzy życiem w pracy a czasem wolnym i rozrywką ulegają zatarciu – zwraca uwagę Piotr Dziedzic. – Jednym z elementów poprawy równowagi między życiem prywatnym i zawodowym może być więc np. wprowadzenie elastycznych godzin pracy, czym jest zainteresowanych 65 proc. badanych oraz umożliwienie pracownikom częściowej pracy zdalnej – 52 proc. wskazań – dodaje.

Co więcej, aż prawie 69 proc. ankietowanych przyznało, że zwraca uwagę na przestrzeganie przez firmę zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Jednocześnie co trzeci badany, jako powód potencjalnej zmiany pracodawcy wskazał w bieżącym roku potrzebę pracy w bardziej etycznym przedsiębiorstwie. – Aktywne działania CSR wzmacniają wizerunek firmy nie tylko w oczach jej klientów, ale także pracowników. Budują zaufanie i lojalność, zwiększają inicjatywę i zaangażowanie i co ważne – integrują zespół – wskazujePiotr Dziedzic.

Najbardziej popularne benefity

Badanie Confidence Index pokazuje, że polscy pracownicy wysoko cenią pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę. Wśród nich najbardziej pożądany jest dostęp do szkoleń. Wskazywało na to w ciągu roku średnio aż 92 proc. respondentów. – Otwartość do zdobywania nowych umiejętności przez Polaków wynika z faktu, że jesteśmy bardzo ambitni – zgodnie z GUS tylko w 2017 roku dyplom ukończenia studiów wyższych odebrało 387,5 tys. absolwentów, czyli o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Widać więc, że zależy nam na stałym rozwoju, także w pracy. Chęć uczenia się jest szczególnie widoczna wśród młodszych pracowników i maleje w starszych grupach wiekowych. Skorelowane jest to zapewne z tym, iż młodsi kandydaci chcą zdobyć jak największe doświadczenie zawodowe, które pozwoli im osiągnąć lepszą pozycję na rynku – podkreśla ekspert.

Duże znaczenie dla pracowników i kandydatów ma także taki dodatek jak prywatna opieka zdrowotna (87 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (72 proc.). – Są to benefity, które wzmacniają u pracownika poczucie bezpieczeństwa dla niego i jego rodziny. Taki dodatek ociepla też wizerunek pracodawcy, jako firmy dbającej o pracowników. Dla 62 proc. ankietowanych duże znaczenie ma dysponowanie służbowym laptopem lub telefonem. Ponad połowa (51 proc.) zwraca uwagę także na to, czy ma dostęp do samochodu służbowego. – Choć oferowanie podstawowych narzędzi służbowych wydaje się być standardową praktyką, to okazuje się, że pracownicy nadal przywiązują wagę do tego aspektu – zauważa ekspert. Dla kandydatów atrakcyjne są także karty sportowe – zainteresowanych nimi jest prawie połowa badanych (48 proc.).

Nasze badanie wykazało, że oferta standardowych benefitów, jest bardzo szeroka i popularna wśród pracowników. Niemniej, jeśli firmy chcą się wyróżnić i zrobić na pracownikach oraz kandydatach większe wrażenie powinny postawić na mniej powszechne i rzadziej spotykane rozwiązania. W przyszłości będą one zyskiwać na popularności, z uwagi na rosnące nimi już teraz zainteresowanie. Warto tutaj wspomnieć np. o dodatkach urlopowych, czy programach oszczędnościowych, którymi w ciągu 2018 roku było zainteresowanych kolejno 43% i prawie 40 proc. badanych – wskazuje Piotr Dziedzic.

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry