Home / Zarządzanie / Czy pracownicy chcą digitalizacji bardziej niż pracodawcy?
Double exposure mixed media. Diagrams and icons on hologram screen. Business people and modern city on background

Czy pracownicy chcą digitalizacji bardziej niż pracodawcy?

62% pracowników za priorytetowe uważa inwestycje w cyfrowe narzędzia do współpracy.Tego samego zdania jest jednak mniej niż połowa przedsiębiorców.[1]

W obszarze digitalizacji wciąż pozostaje nam sporo do zrobienia: w 2019 roku Polska zajęła 25. miejsce w europejskim Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego DESI (na 28 państw).[2] Czy firmy nadążają za cyfrowym rozwojem kadry?

Przywiązani do papieru

Tylko 12% polskich firm może pochwalić się wysokim stopniem digitalizacji.[3] Wprowadzenie cyfrowych technologii będzie w najbliższych latach największym wyzwaniem dla przedsiębiorców.[4] Wielu z nich jest nadal mocno przywiązanych do papierowych dokumentów – aż 65% osób decyzyjnych w firmach IT wierzy, że będą one pełniły ważną rolę przynajmniej do 2025 roku.[5]

Pracodawcy często nie dostrzegają korzyści płynących z cyfrowych rozwiązań i boją się wysokich kosztów, dlatego odkładają cały proces na nieokreśloną przyszłość. O tym jak duże znaczenie ma poziom digitalizacji przypomniał firmom koronawirus, który zwiększył potrzebę pracowania z domu. Bezpieczne współużytkowanie dokumentów i umożliwienie kadrze wykonywania obowiązków zdalnie okazało się dużym problemem, nawet w ministerstwach. Cyfrowa transformacja jest dla firm kluczowa do utrzymania się na rynku, zwłaszcza w dynamicznie zmieniających się warunkach – wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów IT w Konica Minolta.

Inwestycja w człowieka

Cyfrowe rozwiązania zwiększają komfort i wydajność pracy, usprawniają komunikację i podnoszą konkurencyjność firmy. Co jednak najbardziej istotne, odpowiadają na rosnące oczekiwania pracowników. Szczególnie młodsze pokolenia chcą już nie tylko możliwości wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, ale też rozwijania swoich cyfrowych kompetencji oraz dostępu do nowych technologii. Te ostatnie są potrzebne według ponad 90% Polaków, zaś 79% wyraża chęć nauki i podnoszenia swoich umiejętności przez Internet.

Poziom digitalizacji firm często pozostaje w tyle za chęcią cyfrowego rozwoju samych pracowników, którzy chcą korzystać z nowoczesnych, mobilnych rozwiązań. Aż 67% polskiej kadry uważa przy tym, że pracodawcy niedostatecznie inwestują w jej rozwój i szkolenia.[6] Firmom pozostaje więc szerokie pole do poprawy – warto zaufać zespołowi i podążać za jego cyfrowymi oczekiwaniami. Korzyści będą podwójne: nie tylko usprawni to firmowe procesy i podniesie efektywność pracy, ale przede wszystkim pozytywnie wpłynie na satysfakcję pracowników – podsumowuje Mateusz Macierzyński.


[1] https://quocirca.com/content/print-2025-the-it-and-office-worker-print-and-digital-divide/

[2] Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Informacyjnego (DESI), 2019.

[3] Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Informacyjnego (DESI), 2019.

[4] PARP, Raport o stanie sektora MŚP w Polsce, 2019.

[5] https://quocirca.com/content/print-2025-the-it-and-office-worker-print-and-digital-divide/

[6] Raport Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?, 2019.