Home / Dokumenty w firmie / Świetlana przyszłość druku… atramentowego

Świetlana przyszłość druku… atramentowego

W ostatnich kilku latach nie raz i nie dwa słyszeliśmy o nadchodzącej ponoć nieuchronnie „śmierci druku” – takie teorie pojawiały się, będąc efektem postępującej digitalizacji naszego życia i środowiska pracy, a także stopniowego przenoszenia coraz to większej liczby danych i dokumentów nanośniki cyfrowe. Praktyka pokazuje jednak, że druk ma się doskonale – udowadnia to firma Epson, której najnowocześniejsze rozwiązania do druku atramentowego wbrew pesymistycznym prognozom sprzedają się coraz lepiej, o czym dowiedzieć mogli się uczestnicy spotkania zorganizowanego przez Epsona 3 października 2018 r., w którym udział wziął Massimo Pizzocri, europejski wiceprezes firmy.

Wielu osobom klasyczny druk w kontekście zastosowań biznesowych przez lata kojarzył się z wysokimi kosztami sprzętu, skomplikowaną eksploatacją, zagrożeniami dla środowiska (związanymi z generowaniem szkodliwych odpadów) czy wreszcie „umiarkowaną” (delikatnie rzecz ujmując) jakością wydruków. Te stereotypy są silnie utrwalone wśród użytkowników – problem jednak w tym, że dotyczą one wyłącznie jednej technologii drukującej,
która przed laty była dominującą w firmach.

Mowa tu o druku laserowym, który oferował jedną istotną zaletę, sprawiającą, iż użytkownicy byli skłonni przymknąć oko na jego rozliczne wady. Zaletą tą były niskie koszty eksploatacji, czyli kwestia kluczowa dla wielu organizacji – dla utrzymania niskich kosztów, wiele osób i organizacji
było skłonnych zaakceptować przeciętną jakość wydruków, uciążliwe i kosztowne zabiegi eksploatacyjne czy wysokie ceny
zakupu sprzętu.

Przez całe dekady na rynku nie było rozsądnej alternatywy dla drukarek laserowych – oczywiście, na rynku dostępne były również urządzenia bazujące na technologii druku atramentowego, jednak stosunkowo wysokie koszty eksploatacji sprawiały, iż traktowano je raczej jako rozwiązania dla użytkowników domowych czy osób, którym zależało na wysokiej jakości wydruków (dla których koszt pojedynczego wydruku był kwestią drugorzędną).

Wszystko zmieniło się gdy firma Epson zaprezentowała przełomową technologie Micro Piezo, czyli atramentowy druk piezoelektryczny (co pozwoliło na wyeliminowanie konieczności podgrzewania tuszu w procesie druku). Zastosowanie bazujących na tym rozwiązaniu głowic w drukarkach firmy sprawiło, że urządzenia te zachowały wszystkie kluczowe atuty klasycznych „atramentówek” (czyli przede wszystkim najwyższą jakość wydruków)
jednocześnie stając się godnym konkurentem „laserówek” pod względem szybkości wydruku czy niskich kosztów eksploatacji.
„Pojawienie się na rynku sprzętu takiego jak np. urządzenia wielofunkcyjne Epson WorkForce WF-6590DTWFC czy WF-C869RDTWFC dobitnie pokazało, że firmy absolutnie nie zamierzają rezygnować z druku i papierowych dokumentów – a jeśli kiedykolwiek wcześniej to rozważały, to tylko z uwagi na niedoskonałości druku laserowego.

Nowoczesne drukarki atramentowe Epsona są tanie w eksploatacji, oferują druk (monochromatyczny i kolorowy) doskonałej jakości, szybkością drukowania nie ustępują „laserówkom”, a na dodatek są od nich zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska, zużywają mniej energii i nie wymagają okresowych wymian żadnych podzespołów” – wyjaśniał Massimo Pizzocri, wiceprezes firmy.
Warto odnotować, że użytkownicy biznesowi z entuzjazmem przyjęli pojawienie się na rynku nowej generacji drukarek atramentowych dla biznesu od Epsona – dość wspomnieć, że od ich premiery udział „atramentówek” w rynku sprzętu drukującego dla biznesu sukcesywnie rośnie, i to głównie kosztem drukarek laserowych.

Tylko w ubiegłym roku, wg IDC „atrament” zanotował wzrost udziału w rynku na poziomie 6% (w tym samym czasie udział drukarek laserowych spadł o 7%). „Rynek druku atramentowego rośnie w imponującym tempie – ale ten fakt nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w regionie EMEA każdego roku drukowany jest… trylion stron dokumentów. Od 2014 r. sprzedaliśmy tu ponad 500 tys. drukarek i tylko w ubiegłym roku odnotowaliśmy wzrost
sprzedaży na poziomie 15%. To czyni nas najszybciej rosnącym graczem z tego sektora” – tłumaczył Massimo Pizzocri.
Uczestnicy październikowego spotkania Epsona mogli się również dowiedzieć, że siłą japońskiego producenta jest nie tyle dostarczanie na rynek innowacyjnych urządzeń realizujących kluczowe potrzeby użytkowników biznesowych (takich jak np. drukarki atramentowe z serii WorkForce), co tworzenie kompleksowego, komplementarnego ekosystemu różnych urządzeń, aplikacji oraz usług, dzięki którym firmy mogą sprawniej realizować swoje codzienne zadania. Oprócz drukarek w ofercie Epsona znajdziemy przecież choćby profesjonalne, wielofunkcyjne skanery (np. model DS-360), wspólnie z drukarkami oraz odpowiednim oprogramowaniem tworzący spójny, wygodny w użytkowaniu system obiegu dokumentów czy nowoczesne projektory multimedialne, niezastąpione podczas spotkań, zebrań, szkoleń czy prezentacji.

Warto dodać, że również w segmencie projektorów Epson od lat pozostaje niekwestionowań liderem. Firma jest również głównym innowatorem w tej dziedzinie sprzętu – to jej inżynierowie opracowali technologię wyświetlania 3LCD, zapewniającą niedoścignioną jakość, płynność i ostrość obrazu.
W ofercie japońskiego producenta znaleźć można wiele modeli projektorów, idealnie wpisujących się w potrzeby użytkowników biznesowych – zarówno tych, którzy potrzebują prostego urządzenia do wyświetlania np. statycznych plansz podczas szkoleń, po kompaktowe, przenośne projektory
będące doskonałym rozwiązaniem np. dla handlowca chcącego wyświetlić prezentację w biurze klienta aż po zaawansowane modele wyświetlające obraz i wideo 4K w najwyższej jakości i oferujące rozbudowane funkcje interaktywne (np. nanoszenie notatek na wyświetlany obraz – idealne
rozwiązanie do wykorzystanie np. w czasie firmowej burzy mózgów). Warto tu wspomnieć choćby o projektorach Epson EB- -=990U, EB-U05 czy EB-1460Ui – elastycznych i wszechstronnych urządzeniach, pod kątem jakości i wielkości obrazu, a także mobilności bijących na głowę klasyczne rozwiązania w rodzaju monitorów czy telewizorów.

Więcej informacji o rozwiązaniach Epson znaleźć można na stronie firmy
Druk dla biznesu: www.epson.pl/wfp
Skanery: www.epson.pl/business