Home / Flota / PRZEGLĄD SAMOCHODU PRZED WYJAZDEM NA WAKACJE
Mechanic man holding clipboard and check the car

PRZEGLĄD SAMOCHODU PRZED WYJAZDEM NA WAKACJE

Sezon urlopów w pełni. Co należy sprawdzić w warsztacie przez wakacyjnym wyjazdem? Stan oświetlenia, poziom płynów eksploatacyjnych, wyposażenie pojazdu w środki ratunkowo-gaśnicze (m.in. apteczka, gaśnica, trójkąt ostrzegawczy) jesteśmy w stanie sprawdzić samemu.

Jednak mechanikę auta warto powierzyć specjalistom. Od czego zacząć przegląd samochodu przed urlopem? Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis z Auto Partner SA wskazuje główne podzespoły mechaniczne i części, które warto sprawdzić z pomocą wykwalifikowanych specjalistów.

 

Pracownik warsztatu sprawdzi stan naszego samochodu, wskaże kluczowe problemy i dokona niezbędnych napraw. Specjaliści zatrudnieni w sieci niezależnych warsztatów pod marką MaXserwis obserwują stopniowo rosnącą świadomość kierowców dotyczącą przygotowania samochodu do bezpiecznej jazdy przed sezonem wakacyjnym.

 

Zanim zdecydujemy się na wakacyjny wyjazd, warto sprawdzić stan techniczny naszego samochodu. Podstawowe wyposażenie samochodu kierowcy mogą często sprawdzić samodzielnie jednak stan techniczny podzespołów mechanicznych oraz zawieszenie pojazdu czy też układ hamulcowy powinien sprawdzić specjalista podczas przeglądu auta w profesjonalnym warsztacie, na przykład zrzeszonym w sieci MaXserwis obecnej we wszystkich regionach Polski” – przekonuje Paweł Korowaj z warsztatu VAG AUTO-SERWIS w Bielsku Podlaskim.

 

ZAWIESZENIE POJAZDU

Zaczynamy od najważniejszego – zawieszenia pojazdu. Od jego poprawnego funkcjonowania zależy nasz komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Zwracamy uwagę na stan i poprawność pracy wahaczy, amortyzatorów, reakcję kierownicy na skręcanie (drążki kierownicze). Doświadczony mechanik powinien sprawdzić również stan półosi, skontrolować czy nie występują wycieki z elementów układu przeniesienia napędu lub z amortyzatorów.

W samochodach z napędem na cztery koła, sugerujemy sprawdzenie stanu oleju w mechanizmie różnicowym (tzw. dyferencjale). Wszystko po to, aby uniknąć przykrych niespodzianek i stresu podczas wakacyjnych wyjazdów.

 

UKŁAD HAMULCOWY

Kolejna niezwykle istotna rzecz – układ hamulcowy. Stan tarcz i klocków powinien ocenić fachowiec. Jeżeli kierownica delikatnie drży przy różnych prędkościach – powinno wzbudzić to naszą czujność. Istnieje prawdopodobieństwo, że w naszym aucie mogło dojść do uszkodzenia tarcz hamulcowych. Czasami wystarczy tzw. przetoczenie, ale zdarza się – często po kilku latach eksploatacji, że należy je po prostu wymienić. Kolejna istotna sprawa – pedał hamulca nie powinien się „zapadać”. Jeżeli tak się dzieje, układ hamulcowy jest niesprawny. Winne mogą być przewody hamulcowe, ewentualnie występujące nieszczelności w układzie – co prowadzi do ubytku płynu hamulcowego. Mechanik zlokalizuje miejsce wycieku i w porę wymieni np. zużyte przewody hamulcowe.

                                                                                                                                        

„Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, że często eksploatuje samochód, który nie jest w pełni sprawny, odkłada w czasie naprawę czy eksploatacyjne wymiany części. Wakacje i dłuższe wyjazdy są doskonałą okazją, by zadbać kompleksowo o samochód i tym samym minimalizować ryzyko awarii samochodu podczas urlopu” – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis

 

KLIMATYZACJA

Kolejnym istotnym elementem, wpływającym głównie na komfort i samopoczucie podróżujących samochodem – szczególnie w upalne dni – jest sprawność układu klimatyzacji. Sprawna i wolna od grzybów i drobnoustrojów klimatyzacja zapewnia bezpieczeństwo dla zdrowia pasażerów i komfort jazdy, szczególnie podczas podróży w upalne dni.

 

SILNIK, UKŁAD CHŁODZENIA, STAN OLEJU W SILNIKU

Poprawna praca silnika to w dużej mierze również sprawny układ chłodzenia. Warto sprawdzić stan i właściwości płynu chłodzącego oraz szczelność całego układu chłodzenia w naszym samochodzie. Sugerujemy powierzenie tej czynności wykwalifikowanemu specjaliście.

 

Skoro o silniku mowa, nie można przejść obojętnie obok sprawdzenia stanu oleju w silniku. Sprawdzenie poziomu oleju możemy wykonać samodzielnie. Czynność wykonujemy bagnetem, w który wyposażony jest silnik każdego samochodu. Jeżeli nie wiemy jak to zrobić – warto poprosić o to specjalistę. Ewentualne ubytki oleju uzupełniamy olejem o parametrach zgodnych z książką eksploatacyjną naszego pojazdu. Warto pamiętać, aby kontrolę stanu oleju wykonywać w samochodzie ustawionym na płaskim podłożu, co najmniej kilkanaście minut po wyłączeniu silnika, aby cały olej mógł spłynąć do miski olejowej. W najnowszych samochodach, często nie ma możliwości sprawdzenia poziomu oleju przy pomocy tradycyjnego bagnetu – w takiej sytuacji producent zazwyczaj przewidział procedurę sprawdzania poziomu oleju na wyświetlaczu komputera pokładowego.

 

INNE ELEMENTY: WYCIERACZKI, OPONY

Istotną sprawą w posiadanym przez nas samochodzie są wycieraczki. Od prawidłowego stanu piór wycieraczek przednich i tylnych zależy widoczność przez szyby naszego pojazdu, a także nasze bezpieczeństwo. Pióra wycieraczek należy dobierać według marki i modelu pojazdu oraz roku produkcji. Przy odrobinie wprawy czynność można wykonać samodzielnie – wymiana kompletu wycieraczek nie powinna zająć więcej niż 10 minut.

 

Skoro o „gumach” mowa, warto przyjrzeć się oponom. Jazda na oponach zimowych latem nie jest zabroniona, ale jest mocno nieskuteczna. Mieszanka surowcowa zastosowana w oponach letnich jest inna niż w zimowych. Jazda na oponach zimowych latem zmniejsza przyczepność szczególnie w warunkach deszczowych. Ponadto należy pamiętać, że opona zimowa charakteryzuje się największą skutecznością w temperaturze powietrza do maksymalnie +7 stopni Celsjusza. Przed ewentualnymi wakacyjnymi wojażami, koniecznie sugerujemy wymianę opon z zimowych na letnie.

 

Kolejna sprawa to prawidłowe ciśnienie w oponach. Przypominamy w pojazdach osobowych zazwyczaj powinno wynosić ono od 2,2 do max. 2,5 bara przy obciążeniu samochodu do maksymalnej liczby osób dopuszczonych do jazdy. W przypadku większości współcześnie użytkowanych samochodów, konkretne wartości ciśnienia atmosferycznego kół znajdują się na naklejce zlokalizowanej od wewnętrznej strony słupka B pojazdu.