Strona główna / Flota / Powiększona rodzina najlepszego auta 2016
Powiększona rodzina najlepszego auta 2016

Powiększona rodzina najlepszego auta 2016

Gama Fiata Tipo, zdobywcy prestiżowego tytułu Autobest w kategorii „Best Buy Car 2016”, mówiącej o najlepszym stosunku jakości samochodu do ceny, rozrosła się o dwie nowe wersje. Rodzinę uzupełniły warianty hatchback i kombi.

Autobest to organizacja powstała w 2001 roku celem wyróżniania samochodów, których kupno w Europie opłaca się najbardziej. Głównymi kryteriami branymi pod uwagę są: koszt inwestycji, sieć serwisowa dystrybutora, dostępność części zamiennych oraz wszechstronność pojazdu. Z roku na rok na znaczeniu zyskują także dizajn i zastosowane technologie. Jury tworzą eksperci z 26 krajów, głosujący zgodnie z uwarunkowaniami panującymi w swoich państwach, reprezentujących 91% populacji naszego kontynentu. Transparentny system wyłaniania zwycięzców przewiduje sumowanie ocen wszystkich sędziów w każdej spośród 13 kategorii. Tytuł Autobest Best Buy Car 2016 został przyznany Fiatowi Tipo. Samochód stał się tym samym jedynym modelem, któremu udało się zdobyć to wyróżnienie trzykrotnie. – Nowa rodzina Tipo została zbudowana wokół strategii „świetny samochód w dobrej cenie”. Rezultatem jest wybitny produkt, zawierający wszystkie składniki potrzebne przeciętnemu europejskiemu klientowi: wzornictwo, silniki, jakość, komfort i wszechstronność – mówi Dan Vardie, założyciel i członek zarządu Autobest.

tipo-2

– Tipo jest nowym wcieleniem idei Fiata dotyczących funkcjonalności oraz dostarczania klientom pojazdów najwyższej jakości w myśl zasady „Value for Money” – dodaje. Wyróżniony nagrodą model, Tipo sedan, dostępny w Polsce od lutego tego roku za 43 200 zł brutto, oferował niespotykane na tej półce cenowej parametry i wyposażenie – między innymi klimatyzację i radio UConnect z USB. Do podstawowego wariantu dołączyły ostatnio dwie wersje pięciodrzwiowe: hatchback oraz station wagon (czyli kombi). Wszystkie trzy odmiany łączą wspólne zalety, ale każda z nich charakteryzuje się przy tym własnym stylem.

tipo-3

Cechy wspólne wszystkich wersji w gamie

Tipo Różnorodność samochodów z gamy Tipo jest duża, ale dzięki prostym założeniom – zrozumiała. Wybierać można spośród: trzech typów nadwozia, trzech wersji wyposażenia, trzech jednostek napędowych z trzema różnymi typami zasilania i trzema rodzajami przekładni. Sedan, hatchback i kombi są dostępne w wersjach wyposażenia „Pop”, „Easy” i „Lounge”. Gama silników Euro 6 oferuje jednostki na olej napędowy, benzynę oraz silniki z podwójnym zasilaniem. Określając parametry przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, projektanci zastosowali najnowsze osiągnięcia w zakresie ergonomii. Rezultatem jest bardzo przestronne i wygodne wnętrze, duża ładowność oraz świetna widoczność. Wszystkie samochody z rodziny Tipo posiadają liczne, zróżnicowane pod względem kształtu i wielkości schowki o łącznej pojemności równej 12 l. Są one łatwo dostępne dla kierowcy i pasażerów i pozwalają pomieścić wszelkie przedmioty osobiste, smartfony, przenośne konsole do gry, butelki, monety itp. Co więcej, przed dźwignią zmiany biegów znajduje się media center, do którego można podłączyć swoje urządzenia mobilne. Z punktu widzenia kierowcy, nie do przecenienia jest wygodna pozycja jazdy, wynikająca z dostrojenia kąta pomiędzy jego ciałem a kierownicą. Do zwiększenia ergonomii przyczyniają się także: doskonała dostępność dźwigni zmiany biegów i zespołu pedałów oraz rozmieszczenie przycisków w sposób, dzięki któremu ich obsługa nie wymaga odrywania wzroku od drogi. W zakresie parametrów jezdnych warto zwrócić uwagę na niezależne koła z zawieszeniem typu McPherson z przodu oraz wzajemnie połączone z belką skrętną koła z tyłu. Ich konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem redukcji masy, co spowodowało obniżenie spalania.

tipo-4

Silniki i skrzynie biegów

Fiat Tipo hatchback i kombi oferują odnowioną gamę silników o trzech różnych pojemnościach z trzema systemami zasilania, spełniających wymagania normy emisji spalin Euro 6. Lista jednostek napędowych obejmuje: turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 95 KM i 1.6 Multijet o mocy 120 KM, dostępne również w wersji „ECO”; benzynowy silnik 1.4 16v Fire o mocy 95 KM oraz 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz 1.6 E-torQ o mocy 110 KM. Ofertę uzupełnia jednostka napędowa 1.4 T-Jet o mocy 120 KM o podwójnym zasilaniu (benzyna i LPG).

Parametry jednostek napędowych:

1.4 16v Fire o mocy 95 KM – solidny i niezawodny silnik 1.4 16v z rodziny silników Fire rozwija moc 95 KM przy 6000 obrotach/min i osiąga maksymalny moment 127 Nm przy 4500 obrotów/min. Zestawiony z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów silnik ma 4 cylindry z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, które bezpośrednio sterują zaworami. Dzięki układowi dolotowemu z udoskonaloną dynamiką płynów, zespół napędowy charakteryzuje się wyjątkowo wysoką sprawnością objętościową w całym swoim zakresie działania, która przekłada się na doskonałe osiągi i ograniczenie spalania.

1.4 T-Jet o mocy 120 KM – benzynowy silnik wyróżniający się niezawodnością, kompaktowymi wymiarami oraz optymalnym wyważeniem dynamiki jazdy i kosztów eksploatacji. Jednostka jest przykładem udanego wdrożenia koncepcji downsizingu, pozwalającej uzyskać dobre osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Rozwija moc 120 KM (88 kW) przy 5000 obr./min i moment maksymalny 215 Nm przy 2500 obr./min. Zapewnia to wysoką elastyczność jazdy, przekładając się na rzadszą zmianę biegów i zwiększoną szybkość reakcji na wciskanie pedału przyspieszenia. 1.4 T Jet dostępny jest także w wersji z podwójnym zasilaniem: benzyna i LPG. Zastosowanie w tym przypadku zaawansowanych technologii pozwoliło spełnić zaostrzone normy czystości spalin Euro6, wydłużyć zasięg jazdy na posiadanym paliwie oraz zapewnić osiągi zbliżone do wersji benzynowej przy znacznie niższych kosztach.

1.6 E-Torq o mocy 110 KM – silnik dysponujący momentem obrotowym 152 Nm, połączony z automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach z konwerterem momentu obrotowego. Wyróżnia się konstrukcyjną lekkością, uzyskaną dzięki zastosowaniu nowoczesnych komponentów i pokrytych grafitem tłoków zaprojektowanych w sposób zmniejszający wagę i tarcie. Jego ciężar dodatkowo zmniejszają kute korbowody oraz aluminiowa miska olejowa.

1.6 Multijet II o mocy 120 KM – silnik turbodiesel o pojemności 1,6 litra z technologią MultiJet drugiej generacji, rozwijający moc 120 KM przy 3750 obrotach/min. Może być połączony z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów lub automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii pozwala zespołowi napędowemu osiągnąć wysoki moment na niskich obrotach (320 Nm przy 1750 obrotach/min), oferując w ten sposób maksymalną elastyczność jazdy. Jego spalanie wynosi 3,7 litra/100 km.

1.3 Multijet o mocy 95 KM – silnik zapewniający duży przebieg na jednym baku. Wyposażona w pięciostopniową skrzynię biegów jednostka napędowa rozwija moc 95 KM, dostarczaną przy 3750 obrotach/min. Turbosprężarka o zmiennej geometrii sprawia, że maksymalny moment obrotowy 200 Nm dostępny jest już od 1500 obrotów/min.

tipo-5

Zalety pięciodrzwiowców

Nowe, pięciodrzwiowe modele Tipo, swobodnie pomieszczą 5 osób – nawet jeśli każda z nich ma ponad 185 cm wzrostu. Wygodną podróż zapewnia bardzo regularną struktura tylnej części pojazdu. Jej przemyślany układ pozwala zyskać w kabinie kilka dodatkowych centymetrów. Modele plasuje się na czołowych miejscach w swojej kategorii także jeśli chodzi o ilość miejsca na nogi. Odległość pomiędzy krawędzią przodu siedzenia, a piętą pasażera wynosi 107 cm z przodu i 93,4 cm z tyłu. Wartości na tym poziomie są charakterystyczne dla sedanów wyższych segmentów rynku. Modele gamy Tipo wyróżnia także jedna z największych w tej kategorii przestrzeń załadunkowa. Wynosi ona 440 litrów dla wersji hatchback oraz 550 litrów dla wersji kombi. W tej ostatniej zastosowano szereg rozwiązań zwiększających praktyczność i stopień wykorzystania wnęki. Niski próg ułatwia załadunek dużych paczek. W dwóch bokach bagażnika znajdują się ruchome przegrody boczne, ułatwiające przewożenie drobnych przedmiotów. W razie potrzeby można przy ich wykorzystaniu zwiększyć szerokość komory. Dodatkowo, dzielona kanapa tylna 60/40 typu „flip and fold” po złożeniu daje jednolitą płaszczyznę załadunkową o długości 1,80 m. Jest to przydatne przy przewożeniu wyjątkowo długich przedmiotów.

tipo-6

 

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry