Strona główna / Office Design / Dobry design ukoi Ci nerwy w pracy i przybliży do sukcesu
Dobry design ukoi Ci nerwy w pracy i przybliży do sukcesu

Dobry design ukoi Ci nerwy w pracy i przybliży do sukcesu

Dobre samopoczucie w pracy to niewątpliwie jeden z bardziej kluczowych czynników wspierających efektywność. Czynników wpływających na poziom stresu jest oczywiście wiele, co przy zaniedbaniach pracodawcy może przyczynić się do kłopotów osobistych pracowników, ale również całej firmy. Stąd jednym z głównych zadań sprawnego managera powinno być dbanie, aby wszelkie napięcia, niezadowolenie czy pojawiający się brak satysfakcji z pracy jak najszybciej niwelować. Współcześnie, przy stale rozwijającym się rynku, oraz rosnących standardach materialna nagroda czy podwyżka mogą być mniej skuteczne. Być może Twoim pracownikom nawet nie chodzi o lepsze zarobki?

 canoe-2

Czynniki powodujące stres w pracy

Ostatni raport GFK[1] wskazuje kilka głównych przyczyn stresu w pracy. Najbardziej stresogenna okazuje się praca pod presją czasu (53% wskazań) oraz natłok obowiązków (50%). Co ciekawe, na trzecim miejscu została wskazana niewłaściwa organizacja pracy (40%), do której zalicza się m.in. wystrój wnętrza, meble biurowe i ich układ, rozplanowanie przestrzeni, czy szerzej ujmując – urządzenie miejsca pracy. Każde z tych zjawisk jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia fizycznego i psychicznego pracownika, co także w długim okresie negatywnie wpływa na firmę jako całość. Szczególnie przy równoległym występowaniu kilku tych czynników.

ogi_n-4

Wystrój – zrób z niego swojego sprzymierzeńca, nie wroga

Organizacja miejsc pracy może działać jednakże dwojako. Specjaliści i psychologowie coraz częściej podkreślają duże znaczenie wystroju na samopoczucie pracowników. – Odpowiednie zadbanie o jakość aranżacji wnętrza, ergonomię i design to inwestycja, która opłaci się podwójnie – w dobrze rozplanowanym i uporządkowanym miejscu pracy wykonuje się swoje obowiązki po prostu sprawniej, a poprzez dobroczynny wpływ na psychikę, także chętniej – komentuje Piotr Gąsiorowski, projektant MDD.

mito-8

Mój jest ten kawałek podłogi!

Przede wszystkim, przy organizowaniu przestrzeni biurowej pamiętaj, że to człowiek powinien być w centrum uwagi – wszystkie meble i urządzenia mają służyć pracownikowi, a nie na odwrót. Ważne jest, aby pracownik miał poczucie swobody i kontroli nad otaczającą go przestrzenią, w tym na pewną swobodę wyboru gdzie i jak pracować. Świadomość posiadania własnej przestrzeni, którą można dostosować do siebie, ale także w pewien sposób „odgrodzić się” od reszty, to ważna zmienna decydująca o poczuciu komfortu. Osiągnięcie tego efektu może być uzyskane dzięki kilku prostym zabiegom. – Doskonałym rozwiązaniem są specjalne panele, które spełniają kilka istotnych funkcji. Przede wszystkim odgradzają przestrzeń i oddzielają jedno stanowisko pracy od innych. Dodatkowo pochłaniają rozpraszające dźwięki z otoczenia. Jak powszechnie wiadomo, hałas niekorzystnie wpływa na koncentrację oraz powoduje stres, stąd dbałość o niwelowanie tego czynnika jest istotnym elementem organizacji miejsca pracy. Kolejną funkcją jest możliwość wykorzystania go do personalizacji miejsca pracy – to doskonała powierzchnia do powieszenia zdjęcia rodziny, listy zadań do wykonania czy akcesoriów biurowych lub telefonu – mówi Małgorzata Graczyk, designer MDD.

ogi_n-3

Jednocześnie  należy mieć na uwadze także  rozwój relacji pomiędzy pracownikami. Zgrany zespół musi się komunikować i dobrze rozumieć. Stąd dobrym pomysłem jest takie zorganizowanie układu miejsc pracy, aby pracownicy mogli poruszać się po większej przestrzeni, a przez to utrzymywali kontakt z innymi. Wspólna, przestronna jadalnia czy pokój relaksu to tylko przykładowe rozwiązania tego typu. Często zwykły automat z przekąskami również dobrze może spełniać funkcję integracyjną. Zresztą zachęcanie pracowników do ruszania się ze swoich stanowisk pracy, to także zabieg prozdrowotny. Z myślą o tym warto tak rozplanować strefy biurowe, aby raz na jakiś czas zmusić pracownika do zmiany pozycji np. drukarka w innej części biura, regulaminowe przerwy w pracy itp.

mito-9

Ergonomia = zysk

Kluczowe są meble, które zapewnią odpowiednią postawę ciała podczas siedzenia i dadzą się elastycznie dostosować do indywidualnych potrzeb. Źle dobrane wyposażenie biur to niestety w Polsce plaga. Według badań[2] aż 70% Polaków odczuwa dyskomfort fizyczny w pracy lub w szkole! To realny i masowy problem, który odbija się nie tylko na zdrowiu pracowników, ale także jakości pracy. Stąd budując przewagę konkurencyjną i pozytywny wizerunek pracodawcy warto dołożyć wszelkich starań, aby siedziba firmy była miejscem przyjaznym dla pracowników, gdzie w komfortowych i zdrowych warunkach mogą się oni koncentrować na swoich obowiązkach. Pod tym kątem warto zwrócić uwagę na blaty z regulowaną wysokością czy ergonomiczne fotele. Zadbanie o odpowiednie ułożenie kręgosłupa oraz niwelowanie napięć mięśni prowadzących np. do bólu karku, to powinien być jeden z istotniejszych punktów przy wyborze foteli i krzeseł do biura. Istotny jest także ład i porządek, który naturalnie pozwala lepiej organizować samą pracę. Z myślą o tym doskonałym rozwiązaniem są przykładowo specjalne kontenery pozwalające w łatwy i przejrzysty sposób trzymać dokumentację czy też rzeczy osobiste. Otaczający nas bałagan to przecież prosty przepis na niepotrzebne zdenerwowanie i wprowadzenie chaosu, co siłą rzeczy odbija się na jakości pracy.

Należy pamiętać, że dobre warunki pracy to także wyższa efektywność. Stąd zakup mebli i wyposażenia wysokiej jakości należy traktować jako inwestycję, a nie rozrzutność czy zbędny wydatek. Według badań[3], w warunkach, w których pracownicy mają komfortowe warunki do wykonywania swoich obowiązków odnotowuje się efektywność wyższą od 2,7% aż do 8,6%.

ogi_q-1

Właściwe światło

Kolejną kluczową sprawą jest odpowiednie oświetlanie – im bliższe naturalnemu, tym lepiej. Źle dopasowane oświetlenie z pewnością negatywnie wpływa na co najmniej dwa aspekty pracy. Przede wszystkim oczy szybciej się męczą, co jest bardzo niekorzystne w pracy biurowej a szczególnie przy komputerze. Ponadto pod wpływem źle dopasowanego światła, człowiek podświadomie zaczyna zmieniać swoją pozycję, tak aby w miarę możliwości np. lepiej widzieć tekst na monitorze. Sprawia to więc, że pracownicy siedzą w nienaturalnych i niezdrowych pozycjach, co może powodować bóle mięśni czy stawów.

W przypadku światła naturalnego należy pamiętać o posiadaniu możliwości regulacji jego natężenia. W przypadku słonecznych dni świetnie w tym celu sprawdzą się metalizowane lub półprzepuszczalne szyby okienne, a także zasłony czy rolety. Bardzo istotne jest, aby minimalizować wszelkiego rodzaju odblaski, stąd w sytuacji kiedy korzysta się ze światła naturalnego, słonecznego, koniecznie należy ustawiać monitory komputerów bokiem do źródła. Podobnie zresztą jest w przypadku oświetlenia sztucznego – niwelacja odblasków to pozornie błahy, ale tak naprawdę istotny element urządzania miejsc pracy. Dobierając same lampy, dobrze jest skoncentrować się na rozwiązaniach nowoczesnych i energooszczędnych. Gwarantują one nie tylko zdrowsze światło, ale także realne oszczędności w dłuższym okresie.

sunbeam-6

Istota koloru

Światło w parze idzie z dominującymi w biurze barwami. Myśląc o urządzaniu biura, dobrze jest sprawić, aby oświetlanie współgrało z zastosowanymi kolorami ścian czy wyposażenia. Przede wszystkim należy unikać kolorów ostrych i jaskrawych. W połączeniu ze światłem mogą one być męczące i stresogenne. Zdecydowanie lepiej nawiązywać do barw matowych, bardziej naturalnych – sztuczność jest nieprzyjazna i może wywoływać dyskomfort. – Zależnie od charakteru pracy (czy np. zależy nam na pobudzeniu kreatywności czy wprowadzaniu stonowanej, spokojniejszej atmosfery) kolorami można wiele zdziałać. Kolory jaskrawe np. pomarańcz doskonale pobudza, błękit uspokaja. W przypadku kolorów „agresywnych” warto jednakże ograniczyć się wyłącznie do konkretnej, zamkniętej przestrzeni, np. salki przeznaczonej do pracy grupowej. Ważne jednak, aby pamiętać o „naturalności” odcieni. Podobnie rzecz ma się z kształtami – rozwiązania kanciaste, surowe, „pod linijkę”, są podświadomie odbierane jako nienaturalne, a także wywołują poczucie niepotrzebnego spięcia. Dobrze też zadbać o różnego rodzaju naturalne elementy wystroju, jak rośliny – mówi Małgorzata Chylewska, ekspert z departamentu marketingu.

 

Kluczowy czynnik?

Dla wielu osób kwestie wystroju biura nadal mogą wydawać się drugorzędne. Ale czy odpowiednio wysoka pensja za każdym razem pozwoli zatrzymać cennego pracownika? Należy zdać sobie sprawę, że szczególnie dla managerów wyższego szczebla, pieniądze nie są najważniejszym motywatorem. Ważna jest także satysfakcja, atmosfera i rozwój osobisty. Stąd firma, która chce odnieść długofalowy sukces musi zdać sobie sprawę, że go nie kupi. Sukces może być wypracowany, ale żeby tak się stało trzeba najpierw stworzyć ku temu odpowiednie warunki.

pro-3

[1] GFK, Polacy a stres. Raport z badania ilościowego, Warszawa, 23 marca 2016

[2] Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, 2014

[3] Judith H. Heerwagen “Green Buildings, Organizational Success, and Occupant Productivity”, 2000

 

www.mdd.pl 

 

Napisz komentarz

to liczba komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry