Home / Zarządzanie / Decyzje zakupowe w Polsce – jak bardzo sugerujemy się podpowiedziami z sieci?

Decyzje zakupowe w Polsce – jak bardzo sugerujemy się podpowiedziami z sieci?

Skuteczność dotarcia do klienta w erze nowoczesnego e-handlu w dużej mierze zależy od dobrze skomponowanych i spójnych elementów kampanii content marketingowej. Taka strategia nie tylko ma przełożenie na wyniki sprzedaży, ale przede wszystkim umożliwia silniejsze przywiązanie klienta do konkretnego produktu.

Amerykańskie badania pokazują, że działania content marketingowe stanowią coraz mocniejszy filar strategii komunikacyjnych dla wielu przedsiębiorstw. W przypadku 77 proc. firm wprowadzono działania CM do swoich strategii, 69 proc. specjalistów zwiększyło nacisk na tworzenie wartościowych treści i jednocześnie kreuje większą ich ilość. Większość amerykańskich przedsiębiorstw zwiększyła znacznie nakłady finansowe przeznaczane na content marketing (59 proc. przebadanych przez Content Marketing Institute).

Spójna strategia content marketingowa kluczem do sukcesu

Dlaczego działania CM są uważane za skuteczne i korzystne zarówno dla klientów, jak i firm chcących promować swoje produkty lub usługi? Jedną z przyczyn może być fakt, że tak naprawdę niezwykle trudno jest wyróżnić się ze swoim towarem wśród mnóstwa podobnych produktów na rynku. Na przykład dostawcy papieru do drukarek oferują z reguły produkt o niemal identycznych parametrach. Jak wykazał raport Spółki LeadBullet, dzisiaj warunkiem efektywnego dotarcia do klienta jest posiadanie i wdrożenie spójnej strategii content marketingowej. Strategia taka daje dodatkową korzyść dla kupującego – komunikuje nie tylko obietnicę dobrego produktu, ale także dodatkowe informacje i porady, np. o tym, w jaki sposób uzyskiwać oszczędności na zakupach dla firmy, jakie działania optymalizujące koszty można podjąć, w jaki sposób szkolić pracowników, by oszczędzali papier itp. Taki rodzaj komunikacji oparty jest nie tylko na transakcji kupna-sprzedaży, ale i na budowaniu zaufania między klientem a dostawcą (źródło: http://b2b-marketing.pl/tag/content-marketing/).

Jak kreować lojalność i zaangażowanie klientów?

Aż 88 proc. specjalistów uważa content marketing za element budujący lojalność klientów (zarówno w obszarze B2B, jak i B2C). CM wzmaga także zaangażowanie końcowego konsumenta (stwierdziło tak 9 na 10 marketerów). Podobnie jest w Polsce – decyzje zakupowe są podejmowane często na podstawie informacji zawartych na blogach, stronach WWW czy profilach firm.

Skuteczność działań CM jest tak wysoka, ponieważ odpowiadają one na potrzeby klientów. Osoba ponosząca dużą odpowiedzialność za decyzje zakupowe w firmie (np. office manager), mając do wyboru zakup konkretnego towaru lub ten sam towar z dodatkową korzyścią (w postaci użytecznych informacji czy porad) bardziej będzie skłonna zdecydować się na tę drugą możliwość. Potwierdzają to badania: 80 proc. konsumentów woli otrzymywać interesujące informacje nawiązujące do treści danej oferty. Niewiele mniej osób (75 proc.) ceni sobie publikowane przez firmy treści, jeżeli są one zgodne z ich zainteresowaniami lub poszukiwanym produktem. Na przykład osoba planująca zakup paneli ogrodzeniowych, poza otrzymaniem dobrej oferty, chętnie skorzysta także z porad dotyczących doboru akcesoriów, przygotowania prac i wykonania ogrodzenia (źródło: http://www.telvinet.ig.pl/aktualnosci/skuteczny_content_marketing). Co ciekawe, ogromna liczba klientów jest w stanie zaakceptować dostarczanie treści promocyjnych lub reklamowych pod warunkiem, że są one wartościowe.

Wpływanie na decyzje zakupowe w obszarze B2B oraz B2C za pomocą działań na polu e-commerce wchodzi na zupełnie nowy poziom. Działania content marketingowe, których nasilenie będziemy obserwować w ciągu najbliższego roku, przynosi korzyści zarówno sprzedającym, jak i kupującym.