Home / Zarządzanie / 7 powodów dlaczego w innej firmie pracują produktywniej

7 powodów dlaczego w innej firmie pracują produktywniej

Czy w Twojej firmie, przestrzenie, procedury i relacje sprzyjają efektywnej i produktywnej pracy zespołów? Produktywność nie jest cechą przypisaną tylko do człowieka. Pracownik osadzony w ramach jednej organizacji może wykonywać zadania zupełnie inaczej, niż gdybyśmy umieścili go w innej firmie.

W skrócie, to oznacza, że ten sam człowiek w jednym miejscu pracuje dobrze, a w innym źle. Jestem trenerem biznesu i coachem od ponad 5 lat i prowadzę własne badania na ten temat. „W jakiej przestrzeni Twoja praca jest najbardziej produktywna?” – na takie pytanie odpowiadają wszyscy moi uczestnicy szkoleń, menadżerowie i kadra biurowa zarówno dużych korporacji jak i mniejszych firm.

Oczywiście to jest tylko jedna strona zagadnienia, ale czasem warto się wsłuchać, gdzie ludziom pracuje się dobrze i efektywnie. Choćby po to, aby porównać otaczającą Ciebie i Twoich współpracowników rzeczywistość, do najczęstszych odpowiedzi. A potem zaimplementować konstruktywne zmiany we własnej organizacji. Czasem wystarczy naprawdę niewielkie usprawnienie, aby wzrosła produktywność całej firmy.

Oto 7 najczęściej powtarzających się odpowiedzi. Jestem najbardziej efektywny, skuteczny, najlepiej zarządzam zadaniami i pracuję na wyższym poziomie jakości, gdy:

Jest mało osób w pomieszczeniu

To daje do myślenia w erze open space, prawda? Z badań, wynika, że ludziom pogrupowanym w małe zespoły, w oddzielnych pomieszczeniach, pracuje się swobodniej, łatwiej skupiają się na ważnych zadaniach, częściej dotrzymują terminów. Stąd pewnie coraz częstszy odwrót wielu firm od otwartych przestrzeni, które wręcz zachęcają do przeszkadzania sobie w pracy. Za zamkniętymi drzwiami rośnie efektywność i… zyski. Przemyśl to.

Mam Ciszę i spokój

To wiąże się ściśle z poprzednim punktem. Jak to osiągnąć w open space? Nie ma na to lekarstwa cud ani dobrej metody. Można oczywiście zastosować rozwiązania rodem z reguł zakonnych, ale czy o to chodzi w nowocześnie zarządzanej firmie? Zresztą, problem nie leży wyłącznie w dobiegających zewsząd odgłosach rozmów, ale we wszechobecnym hałasie urządzeń biurowych. Słuchawki na uszach? Czy po to burzymy ściany, żeby w efekcie zakupić załodze słuchawki? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się czemu pracownicy pracują wieczorami? Dlatego, że działają pod presją czasu, czy dlatego, że o 21.00 w biurze w końcu jest cicho i spokojnie?

Pracuję w domu

Czy kiedykolwiek Twój podwładny zabrał pracę do domu? Dlaczego to zrobił? Z automatu wszyscy przyjmujemy za prawdę oczywistą, że człowiek się nie wyrobił i aby dotrzymać deadline, musi dokończyć projekt w domu. A może jest tak, że tam dopiero ma odpowiednie warunki, aby ją efektywnie i skutecznie ukończyć. Jeśli tak jest, to nie oznacza nic dobrego dla Twojego biura. Potrzeba zmian.

Jest poniedziałek

To dość zdumiewające, ale większości pracownikom najlepiej pracuje się w poniedziałek. Z drugiej strony to poniedziałek jest zazwyczaj najbardziej pracochłonnym i nieprzewidywalnym dniem tygodnia. Co sprawia, że ludzie uważają, że są najbardziej produktywni właśnie wtedy? Może tak działa efekt weekendowego odpoczynku? Może warto wprowadzić małe przerwy w pracy w ciągu każdego dnia pracy? Kilkanaście minut relaksu w środku dnia może sprawić, że druga część dnia będzie dużo bardziej produktywna. A po zbilansowaniu odpoczynku i pracy, firma zyska.

W samotności – dla zadań koncepcyjnych, w grupie – dla akcyjnych

Czyli tak źle i tak niedobrze. Trudno mieć dwa zupełnie różne modele biura, zależnie od rodzaju wykonywanego projektu. Ale może to jest punkt wyjścia dla efektywności w Twojej firmie. Coś w rodzaju trochę „ruchomego” i dynamicznego biura. Jeżeli pracujesz w open space, może warto urządzić małe, wyizolowane pomieszczenie, gdzie będzie pracował ktoś, kto aktualnie ma do wykonania ważne zadanie i nie potrzebuje do tego zbyt wielu konsultacji.

Gdy przełożeni mają urlop

To częsta odpowiedź i tylko z pozoru śmieszna. Rozwijając ją, dowiadujemy się, że chodzi o kilka rzeczy. Po pierwsze przełożeni mają zwyczaj wrzucania różnych rzeczy na już, co deorganizuje pracę pracownikowi. Po drugie niektórzy szefowie mają w zwyczaju dopytywać zbyt często o stan realizacji danego zadania. Gdy przełożony akurat wypoczywa, to brak tych dwóch rzeczy. Czy jak wróciłeś z urlopu, to firma nadal trwała, a zadania były realizowane zgodnie z planem? Czy tak naprawdę te wszystkie ASAP są konieczne? Ile czasu poświęcasz tylko na same ponaglenia, podczas gdy to przecież nie one generują zysk Twojej firmy?

Bez zbędnych spotkań

Spotkania/zebrania zwoływane nagminnie to wróg efektywności. Niestety zapanowała na nie, niczym nie uzasadniona moda, a wręcz szaleństwo. Moda na spotkania bez agendy. Moda na spotkania co miały trwać 15 minut, a realnie osiągnęły ponad godzinę. Na to nie stać żadnej firmy nowocześnie zarządzanej. Natomiast te realizowane z przygotowaniem, zrozumieniem celu spotkania, wyznaczonymi rolami i podsumowaniem, traktowane są jako pomocne przy wykonywaniu zadań. Warto to zweryfikować i realizować tylko te odpowiednio przygotowane. Nie ma agendy – nie ma spotkania.

Oczywiście, na tych 7 zagadnieniach nie kończy się usprawnienie produktywności naszych zespołów. Poniżej przedstawiamy kompletną tabelę 18 najczęstszych odpowiedzi ankietowanych. W opozycji do miejsc i sytuacji, w których pracę wykonuje się efektywnie, uwzględnione są w niej przykłady, które obniżają produktywność i jakość.

Zastanów się jak możesz zapewnić swoim pracownikom lewą stronę tej tabeli, a zobaczysz, że produktywność całej organizacji wzrośnie wielokrotnie.

 

PRACUJEMY EFEKTYWNIEPRACUJEMY NIEEFEKTYWNIE
Gdy jest mało osób w pomieszczeniu. Sami w pokoju/biurze. Gdy „I-a” zmiana pójdzie do domu. W domu. Kiedy nikogo nie ma lub w nocy. Gdy nam nikt nie przeszkadza. Przy zamkniętych drzwiach.Gdy widzimy wokół zbyt wiele osób. W tłumie ludzi, krzątających się wokół własnych zadań.
W ciszy i spokoju.W hałasie rozmów i tym dobiegającym z urządzeń biurowych.
W przyjaznej atmosferze. Dobra komunikacja i współpraca.Gdy są złe relacje między współpracownikami, niejednorodne wartości i różne priorytety.
W samotności i przy własnym biurku, przy zadaniach koncepcyjnych.Gdy coś lub ktoś przerywa co chwilę pracę koncepcyjną. Ciągłe pytania od współpracowników, podwładnych, rozwiązywanie za nich ich problemów.
W grupie, przy zadaniach bieżących i akcyjnych, gdy są wszystkie istotne osoby i razem jesteśmy skupieni na temacie.Gdy brak jest zasobów po stronie osób współpracujących przy wspólnym projekcie.
Gdy mamy swobodę działania.Gdy czujemy się skrępowani.
Gdy możemy się skupić na 1 zadaniu od A do Z, wtedy kończymy je i mamy poczucie spełnienia i motywację na dalsze działanie.Gdy skaczemy z zadania na zadanie.
Gdy nie mamy zaległości.Z tyłu głowy ciągle pamiętamy, że czegoś nie dokończyliśmy.
Początek tygodnia

(poniedziałek).

Tuż przed weekendem trudno się skupić na ważnych zadaniach.
Gdy jest tylko niezbędna liczba spotkań, z agendami i przygotowanymi uczestnikami, którzy maja wyznaczone swoje role, a spotkania maja podsumowania.Gdy spotkań jest zbyt wiele, bez agendy i nie wnoszą one żadnej wartości, są bezproduktywne.
Gdy przełożeni maja urlop – bez pressingu i przeszkadzania.Poddawani ciągłym ponagleniom.
Gdy są jasne wytyczne co do realizacji zadania i jasno sformułowane oczekiwania przełożonych.Brak wytycznych, procedur, musimy sami zbierać informacje, nie wiemy czego od nas oczekują inni.
Przy wcześniej ustalonych i rzadko zmienianych priorytetach zadań.Gdy priorytety są często zmieniane i wrzucane są dodatkowe zadania „na już”. Gdy trzeba za często „gasić pożary”
Przy realnie określonych terminach.Nierealny, za krótki deadline.
Gdy mamy system do obsługi skrzynki mailowej, i gdy nie zalewają nas wiadomości mailowe.Zbyt duża liczba emaili i priorytet na komunikację mailową , muszę być online.

 

Gdy mamy czas na zatrzymanie się i przemyślenia, wykonanie zadania w lepszej jakości.W ciągłym pośpiechu, który wymusza „bylejakość” a inni ja akceptują.
Z zaplanowanymi przerwami na odpoczynek.Bez przerw, w zmęczeniu psychicznym i fizycznym.
Gdy wiem na kogo w danej chwili możemy liczyć.Gdy występują często niezapowiedziane urlopy i absencje.